Сценарії батьківських зборів
«Союз сім’ї та школи»
Мета:
1) інформувати батьків про концептуальні підходи до організації виховного процесу в школі і в класі;
2) спільно з батьками визначити основні правила (принципи) побудови взаємодії з учнями.
Учасники: класний керівник, батьки учнів класу.
Підготовка
Готуються бланки тесту «Чи в достатній мірі Ви контактні з дітьми?» для визначення рівня контактності батьків у спілкуванні з дітьми.
Тест «Чи достатньо Ви контактні з дітьми»?
- Як Ви вважаєте, чи є у Вашій сім’ї взаєморозуміння?
- Чи радяться з Вами діти з особистих питань, чи спілкуються душа в душу?
- Чи цікавляться діти Вашою роботою?
- Чи знаєте Ви друзів Ваших дітей?
- Чи бувають вони у Вас вдома?
- Чи беруть участь у господарських справах Ваші діти разом з Вами?
- Чи перевіряєте Ви, як діти виконують уроки?
- Чи є у Вас спільні з дітьми захоплення і заняття?
- Чи беруть діти участь у підготовці до свят?
- Чи віддаєте Ви перевагу проведенню відпустки разом з дітьми?
Обробка результатів тесту
Стверджувальна відповідь оцінюється двома балами. Відповідь, виражена словами «іноді», «часом» – одним балом, «ніколи» – «0».
А тепер підрахуйте:
Якщо Ви набрали 20 балів, Ваші стосунки з дітьми можна вважати благополучними.
Від 10 до 20 балів – задовільними, проте недостатньо багатогранними. Подумайте, в чому саме вони мають бути доповненими, більш поглибленими.
Якщо менше 10 балів – Ваші контакти з дітьми перебувають у недостатній мірі. Варто подумати, як їх поліпшити.
ІІ. Перед проведенням зборів, заздалегідь, дітям пропонується «намалювати» свою біографію (кольорову). « слова, і фрагменти малюнків виконуються кольоровими олівцями або фломастерами.
Схема автобіографії
- Моє прізвище...
- Моє ім’я...
- Мені _________ років
- Мій улюблений колір...
- У променях сонечка розташуй свою сім’ю:
6. Якби у тебе залишилась остання пелюстка від квітки-семицвітки, то вона була б ... кольору, а останнє бажання загадав, щоб...
7. Мої улюблені слова:
8. Моє улюблене місце вдома:
9. Мені не подобаються слова:
Оформлення, обладнання та інвентар |
1. У центрі дошки – плакат зі словами Е. Канта: «Діти мають виховуватись не для сучасного, а для майбутнього, можливо, кращого стану роду людського».
2. Оформлюється схема «Модель сучасного учня», на якій представлена мета, завдання, зміст виховного процесу в школі, а також форми роботи і взаємодії учнів, учителів і батьків.
3. На партах перед батьками розкладені схеми, які являють собою поетапну модель вивчення процесу самовдосконалення особистості.
4. Музичний супровід – спокійна лірична музика.
Хід (проведення) зборів
І. Експрес-діагностика «Чи в достатній мірі Ви контактні з дітьми?»
… Для того, щоб виховувати, безсумнівно, необхідно дуже добре знати особливості дитини, вміти користуватись різними педагогічними прийомами; та ще важливіше вміти спілкуватися з дітьми, досягати взаєморозуміння у спілкуванні з ними.
(Проводиться тестування батьків, після якого вони відразу ж можуть визначити рівень своєї контактності у спілкуванні з дітьми).
ІІ. Знайомство батьків з автобіографіями їхніх дітей.
Класний керівник повідомляє батькам про те, що їхні діти «намалювали» свої біографії, та пропонує їм передбачити, яким є найзаповітніше бажання їхньої дитини. Потім роздає батькам ці автобіографії, і вони порівнюють свої передбачення з відповіддю дитини. (Звучить тиха музика, батьки продовжують знайомитися з автобіографіями дітей).
ІІІ. Рольова гра «Навпаки».
Мета гри полягає в тому, щоб дати батькам можливість відчути, наскільки у спілкуванні з дитиною ми забуваємо, що вона – теж особистість. Сутність гри полягає в тому, що роль дитини виконує хтось із батьків, а роль суворого батька, в якого у спілкуванні переважає авторитарний стиль, бере на себе вчитель. Після гри батьки висловлюють думку, що таке спілкування поглиблює розбіжність між дитиною і дорослим, сприяє накопиченню суперечностей і проблем. Батьки роблять висновок про те, що необхідно змінювати форми і стиль спілкування, щоб досягти позитивного результату.
Представлення класним керівником виховної системи класу і моделі випускника педагогічного ліцею.
Дійсні причини недоліків людини та її невдач зосереджені не в тих обставинах, які її оточують, а в ній самій. І головне завдання позбавлення недоліків – перебудова самого себе, власне самовдосконалення. Саме ця ідея покладена в основу виховної системи класу. Завдання учителя, батьків – допомогти дитині усвідомити себе, повірити в самого себе і в свої можливості та здібності, сприяти саморозвитку дитини.
ІV. Обговорення принципів спілкування.
Безперечно, наступна робота відповідальна і складна, досягти позитивних результатів можна лише при взаємодії сім’ї та школи, співпраці батьків і самих дітей, а тому необхідно розробити принципи взаємодії дорослих і учнів-п’ятикласників.
В процесі дискусії розробляються такі принципи:
1. Взаємоповага і довір’я.
2. Розумна система покарань і позитивне стимулювання – шлях до успіху.
3. Позбавитись правила: погана оцінка – поганий учень. Вірити у творчі сили дитини.
4. «Діти мають робити те, що хочуть, а хотіти вони повинні саме того, чого бажає педагог» (Ж.-Ж. Руссо).
Класний керівник: Особливо часто між членами сім'ї виникають непорозуміння, коли діти досягають підліткового віку. Складний, суперечливий процес переходу від дитинства до юності, коли змінюються уподобання, ламаються стереотипи, нерідко супроводжується конфліктами та нервовими зривами, і для дитини вихід – орієнтація на дорослих. А чи завжди ми, дорослі, чинимо правильно? Чи завжди є прикладом для своїх дітей?
(Батьки висловлюються.)
У тому, про що ми говорили, немає, ніби, нічого екстраординарного. Ми не відкрили сьогодні якихось особливих нових методів виховання. Та й чи варто? Вони здавна існують в народі, передаються з покоління в покоління.
На згадку про сьогоднішню розмову ми даруємо вам пам'ятку "З чарівної скриньки батьківського досвіду", яка є коротким узагальненням нашої бесіди. А ще дякуємо вам за участь у зборах. Бажаємо всім здоров'я, щастя, взаєморозуміння у ваших сім'ях.
(Оголошується тема і час проведення наступних батьківських зборів.)