П`ятниця, 17.05.2024, 12:24Приветствую Вас Гість | RSS
Сайт вчителя української мови та літератури Згирчі Алли К...
Меню сайта
Статистика
счетчик посещений

Безсполучникове речення


11 клас

 

Тема уроку: Безсполучникове складне речення. Розділові знаки, інтонація складного безсполучникового речення.

Мета уроку:

  • узагальнити, систематизувати й поглибити знання учнів про безсполучникове складне речення, про смислові відношення між його частинами;
  • виробляти вміння правильно конструювати, інтонувати безсполучникові складні речення і ставити відповідні розділові знаки;
  • розвивати культуру мовлення;
  • виховувати любов до рідної мови, захоплення багатством  і красою рідного слова.

Тип уроку: урок систематизації і узагальнення знань.

Обладнання: картки із завданнями, тексти притчі, картки самооцінювання.

  «Коли ти вийшов за поріг між люди з батьківської хати, не обминай крутих доріг: життя не любить хитруватих»

                                                                                                                                                                              З.Гончарук

                                                  Хід уроку

  І. Оголошення теми уроку

         Слово вчителя

Перевірка домашнього завдання. Власне висловлювання на тему: «Якою має бути справжня людина?»

ІІ. Актуалізація опорних знань

Мозковий штурм

1. Яке речення є складним?

2. Яке складне речення є безсполучниковим?

3.  За допомогою чого з'єднуються частини СБР?

4.  Як відображається інтонація на письмі?

5.  Чим відрізняються СБР від сполучникових складних речень?

6.     На які дві групи поділяються безсполучникові складні речення за характером синтаксичних і смислових зв’язків між частинами реченнями?

7.     У чому особливість безсполучникового складного речення з однорідними частинами?

8.     Яка інтонація та смислові відношення у безсполучникових реченнях з однорідними частинами?

9.     З якими складними сполучниковими реченнями співвідносні безсполучникові складні речення з однорідними частинами?

10.  Які сполучники можна підставити у безсполучникових реченнях з перелічуваною інтонацією? Зіставно-протиставною?

11. У чому особливість безсполучникових складних речень з неоднорідними частинами?

12. Яка інтонація та смислові відношення у безсполучникових реченнях з неоднорідними частинами? 

13.  З якими складними сполучиковими реченнями співвідносні безсполучникові складні речення з неоднорідними частинами?

14. Які сполучники можна підставити у безсполучникових реченнях з  інтонацією зумовленості? Пояснення?

 ІІІ. Систематизація та вдосконалення знань, умінь та навичок з теми «Складне безсполучникове речення, розділові знаки в ньому».

  Сьогодні ви стоїте на порозі дорослого життя, яке у кожного з вас буде різним, і в ньому неодмінно будуть складні ситуації.

Тож бажаю вамне забути мудрих істин, яких вчили вас і батьки, і вчителі.

І як у вас не склалося б життя, бажаю залишатись вам добрими. Чуйними, щирими Людьми з великої букви.

   Епіграфом нашого уроку є слова З.Гончарук: «Коли ти вийшов за поріг між люди з батьківської хати, не обминай крутих доріг: життя не любить хитруватих».

1.З кількох частин складається це речення?

2.Яким зв᾿язком поєднанна перша і друга частина, друга і третя?

3.Чому між другою і третьою частиною стоїть двокрапка?

Сьогодні виконаєм різні види завдань, оцінки за які необхідно внести до залікової карти. Підпишіть їх.

Постановка проблемного питання.

 Чи існує залежність між інтонацією і розділовими знаками в складних безсполучникових реченнях?                                                                             

IV. Вироблення практичних умінь і навичок

1. Дослідження – пошук

ЗАВДАННЯ: Перепишіть подані речення, вставляючи пропущені розділові знаки. Визначте тип інтонації та смислові відношення у поданих реченнях

Любіть книгу вона навчить вас жити.

В грудях жвавість росте  думка кличе вперед знов я повен надії і віри.

Життя чисте полум’я ми живемо з невидимим сонцем усередині нас.

Забудеш рідний край тобі твій корінь всохне.

Мало життя прожити треба життя зрозуміти.                                                         .

  зараз виконаємо завдання що має назву "Клоуз-тест". Вам необхідно продовжити речення одним словом.

1.     Якщо частини складного безсполучникового речення вказують на часову послідовність, то між ними ставиться ....

2.     Якщо у другій частині вказано на причину того, про що говориться у першій, то між ними ставиться ....

3.     Якщо друга частина вказує на наслідок того, про що говориться у першій, то між ними ставиться ....

4.     Якщо частини складного безсполучникового речення вказують одночасність або часову послідовність, то між ними ставиться ....

5.     Якщо  частини  складного  безсполучникового речення  менш  пов'язані  за змістом, дуже поширені, то між ними ставиться ....

6.     Якщо друга частина розкриває зміст першої, то між ними ставиться ....

7.     Якщо в першій частині вказується на час того, про що говориться в другій, то між ними ставиться ....

8.     Якщо зміст обох частин протиставляється, то між ними ставиться ....

9.     Якщо друга частина виражає висновок з того, про що говориться у першій, то між ними ставиться ....

10.   Якщо друга частина доповнює зміст першої, то між ними ставиться ....

11.   Якщо в першій частині" вказується на умову того, про що говориться в другій, то між ними ставиться ....

12.   Якщо зміст обох частин зіставляється, то між ними ставиться ....

Зараз   ви самі   перевірите свої завдання. Кожна правильна відповідь оцінюється одним балом. Свої оцінки запишіть у залікові картки.

3. Конструювання речень за поданими схемами. Робота в групах. Учні працюють самостійно.

ЗАВДАННЯ: сконструювати речення за поданими схемами, розставити розділові знаки, речення повинні відповідати комунікативній лінії уроку. (2 б.)

І група

[  ] , [  ]. (одночасність дії);.

[  ]  - [  ]. (протиставлення або зіставлення змісту);

[  ] : [  ].  (в І частині є дієслова знати, чути, бачити, розуміти тощо, які вимагають доповнення свого змісту у ІІ частині)

ІІ група

[  ] ; [  ].  (одночасність дії, кожна з частин має свої розділові знаки);

[  ] : [  ]    (у ІІ частині вказано на причину)

[  ]  - [  ].  (у І частині вказано на умову, за якої відбудеться дія);    

4. Реконструювання речень. Робота в групах

ЗАВДАННЯ: Подані сполучникові речення перебудуйте на синонімічні безсполучникові речення, обґрунтуйте вживання розділових знаків, накресліть схеми.

Зробіть морфологiчний  розбiр видiленого слова.

Iгрупа

Людське в людині – це найвища цінність, і дар цей треба всім нам берегти.

Не діли душі наполовину, бо тріщини іржа покриє враз.

Знай, що життя – найбільший дар.

IIгрупа

Дитинство має береги, а юність  має крила.

 Коли вкусиш ціну гіркого, тоді узнаєш ціну солодкого.

Дорожи щастям буття, бо воно доступне тільки людям.

5. Тепер у нас відбудеться лінгводвобій, учасникам якого необхідно поставити розділові знаки у записаних реченнях та виконати

синтаксичний розбір третьої синтаксичної конструкції. (робота біля дошки).

   1 учень. Ти милуєшся новою річчю вона тебе радує веселить твоє серце.

                 Не буде птахів серце людське стане черствим.

                 З давніх-давен кажуть життя прожити не поле перейти.

   2 учень. Думай перед весіллям не будеш задумуватися після нього.

                  Ти сьогодні спокійний твоя доля у долі Вітчизни.

                   Інженером можна стати за п’ять років учитися ж на людину треба все життя. 

         Ми ж з вами виконаємо творче завдання: сполучникові конструкції замінимо безсполучниковими, прослідкуємо, як зміняться розділові знаки. (Усно).

1.     На світі все минеться, а правда зостанеться. (На світі все минеться — правда зостанеться).

2.     Якщо раніше встанеш, більше зробиш. (Раніше встанеш — більше зробиш).

3.     Наука вчить багато, а життя — ще більше. (Наука вчить багато — життя ще більше).

4.     Старі люди кажуть, що два хитрих мудрого не переважать. (Старі люди кажуть: два хитрих мудрого не переважать).

5.     Діла добрих оновлюються, а діла злих гинуть. (Діла добрих оновлюються — діла злих гинуть).

6.     Знай, що лише добрий добро у серці має. (Знай: лише добрий добро у серці має).

Наступне завдання — графічний диктант. Необхідно схематично зобразити почуте речення. Хто піде до дошки? Працюєш на закритій дошці.

1.     Розіб'єш дружбу — пізніше не складеш.

2.     Затям: доброзичливість вартісніша за срібло і золото.

3.     Поспішайте творити добро на землі, щиру шану знаходить людська доброта.

4.     Людям давно відома одна чудова істина: тільки веліжа мета породжує велику енергію

5.     Щастя в повітрі не в'ється, воно в боротьбі дістається.

6.     Не вмієш керувати собою — безглуздо керувати іншими.

А тепер поміняйтесь зошитами і перевірте роботи. Кожна правильна схема оцінюється двома балами. Результати запишіть у залікові картки.

Зараз попрацюємо із перфокартками. (Для виконання завдання клас поділений на 4 лінгвокоманди.

Команди отримують однотипне завдання: поставити розділові знаки між частинами складного речення.) Кожен учасник отримає різні речення.

Після виконання завдання здасте на перевірку. (Роботи перевіряє консультант. Одне речення оцінюється 2 балами).

Перфокартка 1

           1.     Переконатися пора зробиш зло не жди добра.

           2.   Мир у світі таки буде його хочуть усі люди.

            3.   Дерево міцне корінням людина трудовим горінням.                                                                       

            4.   Хочеш їсти калачі не сиди на печі.

Перфокартка 2

1.     Слово не горобець вилетить не зловиш.

2.     Брехня мов куля зі снігу далі котиться більшою стає.

3.     Трапиться слово зрадливе геть його сину гони.

 

Перфокарта 3

1.     Сьогодні я маю право назвати себе щасливим я пізнав творчу радість.

2.     Будеш сіяти з сумом вродить печаль.

3.     Була б охота налагодиться колена робота.

4.     Працюватимеш вволю матимеш долю.

Перфокартка 4

1.      Добре роби добре й буде

2.     Працюй ударно житимеш гарно.                                                              

3.     Підійми всяк колосок з колосків росте мішок.

Творча робота. Завдання: скласти речення за схемами.

Творча робота

1.Речення з рівноправними, незалежними одна від одної частинами.

2.     Друга частина виражає причину того, про що говориться у першій.

3.     Перша частина вказує на час або умову того, про що говориться у другій.

4.     Друга частина доповнює, розкриває зміст першої частини.

5.     Зміст обох частин зіставляється або протиставляється.

6.     Друга частина виражає наслідок або висновок з того, про що  говориться в першій.       

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Тестові завдання

1. Не є безсполучниковим речення:

А. Дмухнув вітер-сліду не стало.

      Б.Гаї шумлять-у шумі чую бурю.

      В. Дні були-чарівна казка молодості.  

      Г. Долоні відкрив-полетів метелик.

              2. Зміст частин зіставляється в безсполучниковому складному реченні:

       А. Замість світла я поставлю варту –буде вам світити.

       Б. Берись до роботи дружно- не буде сутужно.

       В. Нема таких собі письмен-  є дивне сяйво казки.

       Г. Чисте сумління маєш – спокійно спати лягаєш.

                             3. Друга частина повідомляє про причину в реченні:

       А. Ми нарешті приготувались: камери налаштовані, плівка закладена.

       Б. Тепер рахунок буде зовсім інший: нехай за всіх Меланка викуп дасть.

       В. Ліс стоїть задумливий: йому ось-ось треба пишне своє вбрання скидати.

       Г. Вона зіткнулась з неприємністю: хлопчина їй не відповів взаємністю.

 

Відповіді: 1- В, 2- В, 3- В.

    

V. Підведення підсумків

  1. Доведіть, що інтонація та розділові знаки в складних безсполучникових реченнях взаємозалежні.
  2. Які розділові знаки відповідають певним типам інтонації у складному безсполучниковому реченні?

«Закінчіть речення»

  1. Для мене, життя – це..
  2. Завжди вимагаю від себе…
  3. Найголовніше у ставленні до людини – це …

VІ. Домашнє завдання:

1. використовуючи складні безсполучникові речення, напишіть твір-роздум, розмірковуючи

над висловом Ліни Костенко:  «Лиш храм збудуй, а люди в нього прийдуть»;

2.Повторити складне речення з різними видами зв’язку. 

 

 

 

Вход на сайт
Поиск
Годинник
Календарь
«  Травень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
...
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Друзья сайта

Освіта Герцаївщини