П`ятниця, 17.05.2024, 14:03Приветствую Вас Гість | RSS
Сайт вчителя української мови та літератури Згирчі Алли К...
Меню сайта
Статистика
счетчик посещений

Ольга Кобилянська - пишна троянда в саду української літератури


Розробка уроку з української літератури з теми «Ольга Кобилянська – «робітниця свого народу», «пишна троянда в саду української літератури»

                                                      Вчитель

                                                      Згирча А.К.

 

           Тема уроку:     «Ольга Кобилянська – «робітниця свого народу»,

                                    «пишна троянда в саду української літератури»

Мета уроку:    

  • ознайомити учнів із життям і творчим шляхом письменниці, розкрити тематичні рамки її творчості;
  • з’ясувати роль Ольги Кобилянської в розвитку української літератури;
  • формувати вміння та навички робити ідейно-художній аналіз твору,навчати визначати тематику твору;
  • розвивати творче мислення учнів, інтерес до творчості О.Кобилянської;
  • виховувати естетичний смак в учнів, розуміння виховного та пізнавального значення літературної спадщини.

                      

 

                            Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотиваційний етап.

  1. З’ясування емоційної готовності до уроку.
  2. Слово вчителя про Ольгу Кобилянську.

         Кілька днів тому ми відзначали 150-у річницю від дня народження великої української письменниці Ольги Кобилянської. З її творчістю в нашу літературу ввійшло те, що, за словами Івана Франка та Лесі Українки, умовно можна назвати симфонічною прозою.

        Вона побачила світ у далекому Карпатському закутку Північної Буковини, серед розкішної природи, яка наклала на її душу не затертий слід, наповнила вічно живою красою, спонукала до творчості.

        Замолоду полюбила цю землю: стрімкі потоки, високі смереки, розлогі полонини. Вслухалася в їхню таємничу мову, приглядалася до трудового люду, що в поті чола працював…

         Згодом зійшла з Карпатських вершин на буковинські доли, осягнула своїм проникливим зором весь простір рідної Вітчизни – і над Прутом, і над Дніпром, відчула себе дочкою всієї української землі. Поступово прийняла у своє серце її болі, страждання і надії, полюбила усіма фібрами душі.

         В українську літературу прийшла з румунсько-німецького оточення… Довго боролася за те, щоб утвердитися в ній саме як «українська письменниця, вірна дочка свого народу».

 

     ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

           Зачитування епіграфа.

                             Епіграф

  «Я любила народ, і люблю його до сьогоднішньої хвилі…

     Я хотіла би, щоби всі українці були орлами.»

                                                                           Ольга Кобилянська

 

     ІV. Сприймання і засвоєння учнями навчального матеріалу.

  1. Слово вчителя.

        Ольгу Кобилянську називали гірською орлицею за горде серце, пишною трояндою в саду української літератури – за яскраву метафоричність художнього бачення.  Сама ж письменниця називала себе просто і скромно – «робітницею свого народу», бо понад 55 років свого життя віддала літературі.

         Це письменниця незвичайної долі. Вона виросла в німецькомовній родині і почала писати свої перші твори німецькою, її погляди на життя та мистецтво формувалися під великим впливом європейської культури, зокрема філософії Ніцше.

         Те, що вона стала українською письменницею і присвятила свою творчість приниженому і пригнобленому українському народові, було її свідомим громадянським вибором.

          Кожен твір письменниці вражав поетичністю,витонченістю й глибиною зображення характерів,особливо жіночих. За це дослідники літератури називають її твори енциклопедією жіночої душі.

  1. Бесіда з учнями за планом:
  • Якою була родина Ольги Кобилянської? Як пройшли її дитячі роки?
  • Освіта Ольги Кобилянської. Початок літературної діяльності.
  • З ким із письменників Ольгу Кобилянську зв’язували дружні
  • Чому останні роки письменниці були сповнені болем і тугою?
  1. Теорія літератури.
  • Емансипація – звільнення від залежності, скасування якихось обмежень. У ХІХ – ХХ ст. поняття «емансипація жінок» означало боротьбу жінок за рівність із чоловіками у правах..
  • Фемінізм – суспільно-культурний рух, метою якого є надання жінкам усіх громадянських прав..
  • Модернізм – фолософсько-естетична й художня система, що склалася на межі ХІХ-ХХ ст. і об’єднала новітні напрями й течії, яким притаманна більша увага до внутрішнього світу людини і більша творча свобода у його розкритті. .
  • Неоромантизм – модерністський напрям, який прагне розірвати ідеал з дійсністю, уславити індивідуальну і суспільну свободу, піднести постать визначного героя, його порив у майбутнє..
  1. Літературно-хронологічний диктант «Твори Ольги Кобилянської»

       Перші вірші та оповідання Ольга Кобилянська писала німецькою мовою, вони засвідчили багатий духовний світ молодої письменниці, її спостереження і почуття винесені з реальної дійсності.

        Розглянемо в хронологічній послідовності українськомовні твори письменниці та їх тематику:

1892 р. – повість «Людина»

1895 р. – повість «Царівна»

1896 р. – новела «Битва» -

1897 р. – новела «Некультурна»

1898 р. – новела «Меланхолійний вальс»

1902 р. – повість «Земля»

1909 р. – повість «У неділю рано зілля копала»

1915-1917 рр. – оповідання «Юда», «Назустріч долі», «Лист засуженого вояка до своєї жінки»

Презентація міні-проектів.

  • « Я не дамся добровільно кинути себе в пітьму»
  • «Читання книги – отрута? Кохання – сором? Фантазія?»
  • «Покоління відходить,покоління приходить, а земля вічно стоїть!»
  • «Ой, не ходи, Грицю, та й на вечорниці,

Бо на вечорницях дівки чарівниці…»

  • Ольга Кобилянська і місто Чернівці.
  1. Літературне дослідження.

Проблемно-пошукове завдання.

І група. Підберіть до повісті «Людина» цитатну проблематику.

ІІ група. Які проблеми, що порушує Ольга Кобилянська в своїх творах, актуальні зараз? 

ІІІ група. Складіть інформаційне гроно «Земля і людина».

ІV група. Виконайте тест на встановлення відповідності «Упізнай героя».

  1. «Квітка узагальнення». Заповніть пелюстку.

1.Хто з героїв найбільше подобається і за що?

2. Вкажіть символи та їх значення у повісті «У неділю рано зілля копала»

V. Підсумок.

1. Слово вчителя. Прочитано багато книг - і кожна з них залишає свій слід у душі кожного з нас.

      Так у них поєдналися мотиви самоствердження жінки-інтелігентки з мотивами любові до рідного краю, до природи, до мистецтва; самопожертва і самозречення задля народу, самоперемога над власними слабостями, власними потребами заради майбутнього, заради великої ідеї.

      Підведемо підсумки прочитаного, прослуханого та побаченого у літературному диктанті.

  1. Літературний бліц-диктант.

VІ. Рефлексійно-оцінювальний етап.

  1. Рефлексія.
  • Чому творчість Ольги Кобилянської посідає особливе місце в нашій літературі? (Ольга Кобилянська започаткувала в українській прозі стиль, що здобув назву неоромантизму).
  • Чи актуальна проблема злочину й кари та духовного очищення сьогодні, у ХХ столітті?
  • Чи виправдовуєте ви заміжжя Олени Ляуфлер? Яким ви уявляєте собі її майбутнє?
  • Чи бачили ви екранізацію якихось творів Ольги Кобилянської?
  1. Само- та взаємооцінювання.

VІІ. Домашня робота.

  1. Підібрати цитати до характеристики образів-персонажів улюбленого твору Ольги Кобилянської.
  2. Написати твір-роздум

« Земля, будь-яка власність – річ зваблива, але найбільше багатство не варте нічого, якщо воно замішане на чиємусь горі»

Заповіт Ольги Кобилянської «Молодість! У тебе поранкова душа. Працюй для себе, над собою, учись від народу, учи народ. Працюй, щоб могла усміхнутися, коли тебе осяє проміння полудня, сій весною, щоб зібрати багаті плоди осінню,сягай вершин, добувай скарби, нові вартості.»

Вход на сайт
Поиск
Годинник
Календарь
«  Травень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
...
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Друзья сайта

Освіта Герцаївщини