Тема уроку. Узагальнення вивченого про складнопідрядне речення
Мета: навчитися систематизувати та узагальнювати набуті знання про складнопідрядне речення; удосконалювати вміння визначати будову цих речень,види підрядних;
розвивати орфографічні та синтаксичні навички письма; навички синтаксичного розбору речення; творчі здібності;
виховувати в собі почуття прекрасного,любов до слова.
Тип уроку: урок узагальнення знань
Обладнання: Дидактичний матеріал, картки , мультимедійна презентація до уроку.
Епіграф:
Успіхи свідчать про те, на що ти спроможний, а невдачі – про те, чого ти вартий. Людина зростає тоді, коли тягнеться вгору.(М. Горький)
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Психологічне налаштування. Мотивація навчальної діяльності
- Прочитайте епіграф уроку. Як ви розумієте ці слова?
- Як речення епіграфу пов`язані з темою, яку ми вивчали впродовж кількох уроків?
III. Актуалізація опорних знань. («Налаштовуємось на складнопідрядне речення».
Слово вчителя.
Тема нашого семінару «До профільна підготовка учнів», тобто ми вже готуємось до того , щоб наступного року ті учні, які мають нахил до гуманітарних наук , обрали собі філологічний профіль. Може хтось з вас стане філологом, хтось журналістом, хтось письменником, а інші просто грамотними особами.
Всім відомо,що знання готовими не беруться нізвідки. Щоб стати мудрішими, дати врожай гарних думок, влучних висловлювань, глибоких міркувань, потрібно знання здобувати. Ми з вами кілька уроків працювали, щоб підкорити складнопідрядне речення. І сьогодні на уроці побачимо, чи нам це вдалося. Тому у зошитах записуємо тему уроку «Узагальнення вивченого про складнопідрядне речення».
А збирати врожай з теми «Складнопідрядне речення» будемо уже наступного разу на контрольній роботі,і найважливіший – на зовнішньому.
Тож до праці. Щоб налаштуватися на складнопідрядне речення, ми повторимо теоретичні відомості. Для цього проведемо розминку.
- Інтелектуальна розминка «Так-ні». Учитель ставить питання, на які потрібно відповісти «так» або «ні».
- Складне речення має дві і більше граматичні основи
- Складне речення поділяється на складносурядне і складнопідрядне
- У складнопідрядному реченні частини нерівноправні
- Засобом зв’язку у складнопідрядному реченні є підрядний сполучник або інтонація
- Сполучне слово, на відміну від сполучника, виступає членом речення
- Підрядне речення завжди стоїть після головного
- Є такі види підрядних речень: означальні, обставинні і додаткові
- Є 9 видів обставинних речень
- Лише один вид підрядних речень не відповідає на питання
- Вид підрядності вказуємо, коли є два і більше підрядних речення
- Є однорідна, неоднорідна і послідовна підрядність
ІV. Виконання практичних завдань.
Робота в групах
Не страшно, коли людина говорить трохи нерівно, повторюється, шукаючи точнішого слова. Це означає, що людина стежить за своєю мовою, постійно намагаючись поліпшити її.
Страшно, коли людина говорить і пише гладенько, але іншомовними словами. Тут думка спить, тут буяють мовні штампи, мовні бур’яни, глушачи у людині свіжу думку.
1 гр. – виписати з тексту СПР, визначити вид, виконати синтаксичний розбір.
Дати відповідь на запитання: на що слід звернути увагу при аналізі СПР?
2 гр. – скласти і записати діалог між двома учнями, у одного з яких виникли труднощі при вивченні даної теми. Використайте у діалозі СПР.
Робота з картками. Редагування речення.
Вчитель. Діти, якщо хтось з вас обере професію журналіста, ви повинні пам`ятати : для того щоб і стаття , і газета були цікавими, є така посада редактор. От і ви спробуйте себе на цій посаді, тобто виконайте редагування речення. Правильно розташуйте всі частини СПР, розтавте розділові знаки.
Завдання: Закодовуючи в хрестик ні з чим незрівнянну любов свого серця; на щастя , віру в те; на долю вишивала мати синові в далеку життєву дорогу рушник і сорочку; що вона берегтиме її дитину від усього злого.
Відповідь:На щастя, на долю вишивала мати синові в далеку життєву дорогу рушник і сорочку, закодовуючи в хрестик ні з чим незрівнянну любов свого серця, віру в те, що вона берегтиме її дитину від усього злого.
У нас працювала дослідницька група , яка розповість « З історії винятків розділових знаків в CПР»
Між підрядними однорідними частинами, з'єднаними знаки одиничним сурядним сполучником чи, або, та (в значенні і), і(й), кома не ставиться.
НАПРИКЛАД:
1.Пройшло немало років, як погас вогонь війни і вичахли гармати (Д. Луценко). [ ], (як ) і ( ).
2. Коли землероби обсіювались і наставало більше вільного часу, слов'яни справляли свято на честь Лада (Я. Головацький). (коли ) і ( ), [ ].
Дискусійне питання «Чи може залежати вид підрядного речення від того, де поставити кому у складнопідрядному реченні»
Добрі і щирі слова закарбовуються в серці людини так, що вона пам’ятає їх усе життя.(ступінь і спосіб дії)
Склади речення за поданими схемами |
Добрі і щирі слова закарбовуються в серці людини, так що вона пам’ятає їх усе життя.(наслідкове)
1. (Щоб…), (щоб…) і (щоб…), [ ] |
2. (Щоб…), [ ], (який…), (бо…) |
Розставити розділові знаки, зробити синтаксичний розбір речень.
Двоє учнів з кожної групи працюють біля дошки, інші – в зошитах.
- Слово – чарівна квітка яка розцвітає якщо її старанно доглядати
- Тільки тоді коли слово входить в душу людина дорожить ним.
Творче завдання
«Намалюй словами» (описати картину)
Учні повинні описати картину зимового лісу, використавши лише складнопідрядне речення.
Підказками у цьому завданні будуть схеми речень.
- [Люблю], (коли).
- [Скрізь, (куди),]
- [ковдрою], (яка).
- [так], (ніби).
- (Хоч),[ морозно]
- (Якщо),[ радісно].
Практичний синтаксис
Об'єднати умовно прості речення в складнопідрядні. Записати їх.
1. Усього кілька днів минуло. Прилетіли лелеки, бузьки, бусли, чорногузи. 2. Я вже знаю в собі цю готовність прощати. Важче вимагати відповідальності.
- Назвати головні та підрядні частини в змодельованих складнопідрядних реченнях.
- Виділені слова розібрати як частину мови (усно)
Замінити дієприслівникові звороти підрядними реченнями.
1.Вогонь ,розгорівшись,спалює і мокре, і сухе.
2. Почавши орати , в сопілку кинь грати.
Творче моделювання
Скласти складнопідрядні речення, додавши до поданих головних частин підрядні. Записати їх. Накреслити схеми.
- Він усміхнувся, поглянув у той бік, де ... .
- Людина сама собі створює долю, аби ... .
- Не можна повернути жодної миттєвості, щоб ....
- Як слово не поможе, то ... .
Дослідити, у яких складнопідрядних реченнях підрядна частина належить до всієї головної, а в яких — до окремого слова чи сполучення слів у головній частини.
Лінгвістичне дослідження (робота в групі)
Прочитати речення й визначити, якій із поданих схем відповідає його структура.
1 група
Любив я ті дні, коли вдома в нас збиралися гості (С. Васильченко).
коли? за якої умови? які?
1. [ ], (коли..) 2. [ ], (коли..). 3. [ім.], (коли...).
2 група
Поле вступило в тінь, бо нахлинули хмари (П. Тичина).
для чого? у зв'язку з чим? яку?
1. [ ], (бо...). 2. [ ], (бо...). 3. [ ], (бо...).
Розподільне письмо
Розподілити складнопідрядні речення за видами підрядних частин. Записати, вставляючи пропущені літери. Аргументувати свій вибір.
1. І блідий місяць на ту пору із хмари де-де в..глядав, н..наче човен в синім морі то вир..нав, то потопав (Т. Шевченко).
2. Сонце так п..кло, що й уночі степ пашів (Ю. Яновський).
3. Де громи гр...міли смертю огняною, зливи прошуміли сивою стіною (А. Малишко).
4. Щасливий майстер, що з тяжкої брили пр..красну постать висікає вміло на радість людям (М. Рильський).
5. Якби ви вчились так, як треба, то й мудріст.. би була своя (Г. Шевченко).
6. Лукаш хоче надрізати ножем б..резу, щоб сточити сік (Леся Українка).
- З'ясувати лексичне значення виділеного слова. Словникова робота: Брила - великий безформний шматок каменю, глини, землі, льоду.
Установіть відповідність між частинами складнопідрядних речень (уривків із поезій Т. Шевченка).
А І блідий місяць на ту пору 1. що я плачу.
із хмари де-де виглядав,
Б Якби ви вчились так, 2. Щоб знали ви, не жаль моєї долі як треба молодої
В Було видно, було чути, 3. неначе човен в синім морі, то виринав, то потопав.
4 де ти купалася колись
4. де ти купалася колись.
Ґ А дівчина при самій дорозі 5. Неначе в бога…
недалеко коло мене плоскінь
вибирала, та й почула,
Д І золотої, й дорогої 6. то й мудрість би була своя.
мені,
Е Мені так любо, любо стало, 7. як реве ревучий.
Є І в гаї ставочок чистий 8. хоча й волі ,
висихає, Сказать по правді не було.
Тестове завдання на відповідність.
Лінгвістична гра « Знайди зайве речення»
Проаналізувати складнопідрядні речення. З`ясувати, яка синтаксична конструкція є зайвою . Свій вибір обґрунтувати.
І 1. Ніколи іншому не бажай того, чого не бажаєш собі. 2. Треба жити для інших, якщо хочеш жити для себе. 3.Треба знати, який шлях обрати, і вкласти в працю усю свою душу.
ІІ 1.Наша відповідальність за хліб потрійна, бо він усьому голова.2.Від солодких слів буває гірко,бо не завжди вони щирі.3.Мовчати вміє та людина, яка добре володіє словом.
V. Узагальнення і систематизація знань.
Незакінчене речення: вчитель – учень.
Складнопідрядним називається речення –
Складнопідрядні відрізняються від складносурядних –
Засоби зв’язку в складнопідрядних реченнях –
Сполучні слова відрізняються від сполучників підрядності тим –
Види складнопідрядних речень -
Види складнопідрядних речень з підрядним обставинним -
Основні види складнопідрядних речень з кількома підрядними –
Тестові завдання для самоперевірки.
Метод – дослідження.
Визначити вид складнопідрядних речень. По закінченні роботи за допомогою ключів учні ставлять собі бали.
VІ. Підсумок уроку.
Рефлексія.
- Успішно працювати на уроці мені допомогли раніше здобуті знання про…
- За урок я навчилася…
- Мені ще треба звернути увагу на…
Творчі діти читають написаний заздалегідь сенкан на тему «Складнопідрядне речення».
VІІ. Домашня робота (диференційовано)
- Скласти речення за схемами:
- 1.(хоч ), [ та];
2.[ ], (що);
3.(Якщо),[ то ];
4.[ ,( ), ];
5.[ ],( ),( ).
2. Написати твір-мініатюру: «Як ми були журналістами», де висловити міркування про сьогоднішній урок, використовуючи складнопідрядне речення.
3. Скласти дві сторінки майбутнього міні – підручника: «Відомості з синтаксису та пунктуації. Складне речення.»