П`ятниця, 17.05.2024, 09:32Приветствую Вас Гість | RSS
Сайт вчителя української мови та літератури Згирчі Алли К...
Меню сайта
Статистика
счетчик посещений

УПЧ. Павло Загребельний Роксолана


Образ Роксолани та історична епоха у романі

П.Загребельного «Роксолана» та

у повісті О.Назарука «Роксоляна»

( План – конспект  уроку позакласного читання у 8-му класі) 

                                                    Виконала

                                  Вчитель Горбівської ЗОШ І-ІІІ ст.

                                            Герцаївського р-ну

                                                                                                                                                                           Згирча Алла Костянтинівна

Тема: Урок позакласного читання. Образ Роксолани та історична епоха у романі П.Загребельного «Роксолана» та у повісті О.Назарука «Роксоляна»

Мета: ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом П.Загребельного; дати історичні відомості про життя України та Європи у І пол. XVI ст.; з’ясувати спільне й відмінне у змалюванні подій та образу Роксолани у творах О.Назарука та П.Загребельного; виховувати навички компаративного аналізу.

Обладнання: портрети письменників, портрети Роксолани, історична карта України XVI ст.; книги «Роксолана» П.Загребельного та «Роксоляна» О.Назарука, відеозапис уривків із серіалу «Роксолана», мультимедійне обладнання.

Хід уроку

  1. Актуалізація опорних знань учнів.

Мотивація навчальної діяльності.

- Перегляд кількох кадрів із серіалу «Роксолана».

- Бесіда для встановлення обізнаності учнів з постаттю Роксолани.

 1. Звідки ви вперше дізналися про Роксолану?

 2.  Що вам відомо про її походження?

 3.  Яким чином українка стала дружиною турецького султана?

      Хто ж вона, білява султанша, яка гордовито сидить на троні з відкритим обличчям? (слайд №1)

        П’ятнадцятирічну українську дівчину Настю Лісовську разом з іншими сільчанами захопив у полон татарський військовий загін. А далі невільничий ринок, і юна красуня опиняється в гаремі Сулеймана.

       Але вона не стала приниженою рабинею. Своїм незвичайним розумом, волею і вродою горда слов’янка виборює собі іншу долю. Запаливши серце могутнього султана вогнем любові, вона незабаром стає володаркою Сходу, відомою світу на ім’я Роксолана.

2. Самостійна робота по групах.

I– біографи (досліджують життєвий творчий шлях П.Загребельного та О.Назарука). (слайди №2,3)

II – історики( з’ясовують історичні події початку шістнадцятого століття і порівнюють цю історичну епоху з її художнім відображенням у творах П.Загребельного і О. Назарука.) (слайд №4)

IIIлітературознавці (порівнюють засоби створення образу Роксолани у творах авторів).

1. Виступ біографів.

 - Літературний диктант за біографіями письменників. (слайд №5)

2. Виступ істориків. Пояснення подій за картою України XVI ст.

3.Виступ літературознавців. Повідомлення про Роксолану з демонстрацією її портретів. (слайд №6)

Лексична хвилинка.

       Із поданих антонімічних пар виберіть по одному антоніму, який характеризує Настю Лісовську, використовуйте слова з тексту.

Набожна – безбожна (… «Бозя могутніша від ворожки…»)

Весела – сумна (… Весело напиралася…»)

Щира – лукава (… Радісно кинулася до нього і взяла його за руку…»)

Шаноблива – зневажлива (… тільки батькові про це ні словечка,бо дуже

гнівалися б…»)

3. Осмислення матеріалу

Порівняльний  аналіз творі ( робота з текстами творів).

  • Знайдіть розповідь про Чорний Шлях. За допомогою яких художніх засобів автор змальовує горе і страждання українського народу? До яких зображально - виражальних засобів вдається П.Загребельний?
  • Знайдіть і прочитайте роздуми Насті та інших персонажів про причини поневолення українського народу чужинцями. Чи погоджуєтесь ви з таким трактуванням? Як у творі О.Назарук доводить твердження Біблії про те, що кожен народ має таку владу, якої заслуговує?
  • Як кожен з авторів пояснює,чому татари назвали свою полонянку Хуррем?

    -    Чому Роксолана вирішила стати кращою ученицею в школі невільниць?

  • Як знання Корану допомогли Насті у відстоюванні її людської гідності?
  • Як ви ставитесь до того, що християнка прийняла мусульманство?
  • Чи мала вона на це моральне право?
  • Як ставилася Роксолана до даного Богом кожній людині добровільного вибору між добром і злом?
  • Які вчинки ви схвалюєте,а які засуджуєте?
  • Які вчинки Роксолани свідчать про її любов до батьківщини і бажання допомогти рідному народові?
  • З якою метою, на вашу думку, і П.Загребельний, і О.Назарук  вплітали у художню оповідь народні пісні? Хто, на ваш погляд, досяг у цьому більшої майстерності? Відповідь обґрунтуйте.
  • З яким твором Усної народної творчості співзвучний уривок зустрічі Роксолани з матір’ю? Проаналізуйте цей уривок.

4.Закріплення  вивченого матеріалу.

Підбиття підсумків самостійної роботи по групах.

    Бесіда за запитаннями.

1.Визначте спільне і відмінне у змалюванні образу Роксолани в повісті О.Назарука і романі П. Загребельного.

2. Хто, на вашу думку, точніше відтворив історичний колорит епохи?

Практичне завдання.(Знайдіть зайві слова серед поданих)

     Настя, народ, Київ, Бахчісарай, Чернобиль, лексика, ямб, Кафа, Стефан, озеро, море, Поділля, Буковина. (слайд №7)

5.Оголошення результатів навчальної діяльності учнів.

6. Домашнє завдання. (диференційоване) (слайд №8)

1. Написати твір-роздум на тему «Хто ж вона, білява султанша, володарка Сходу, на ім’я Роксолана?» 

2. Зробити цитатну характеристику головної героїні роману П.Загребельного «Роксолана» або повісті О.Назарука «Роксоляна».

Вход на сайт
Поиск
Годинник
Календарь
«  Травень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
...
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Друзья сайта

Освіта Герцаївщини