Субота, 23.11.2024, 22:40Приветствую Вас Гість | RSS
Сайт вчителя української мови та літератури Згирчі Алли К...
Меню сайта
Статистика
счетчик посещений

просте речення


Відділ освіти, молоді та спорту

Герцаївської райдержадміністрації

 

 

 

Розробка уроку на тему:

«Просте речення»

11-тий клас

 

 

 

Вчитель:

Згирча А.К.

 

2013

 

Тема : Узагальнення теми «Просте речення»

Мета : закріпити й поглибити знання учнів з розділу «Синтаксис» , а саме , «Просте двоскладне речення»,  «Головні та другорядні речення» , «Односкладні та двоскладні речення» , «Повні й неповні речення», «Речення зі звертаннями» , «Речення з відокремленими членами» ; розвивати пізнавальний інтерес , логічне мислення , пам'ять ,увагу ;за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття відповідальності , любові до української мови.

Тип уроку : узагальнення й систематизація знань.

Обладнання : комп’ютер , мультимедійний проектор .

Допоміжна література : О.М.Авраменко  «Українська мова та література» . Довідник завдання в тестовій формі. І частина.

Хід уроку

І . Організаційний момент.

ІІ.  Перевірка домашнього завдання.

Власне висловлювання : «Кохання є , і воно вічне». ( слайд 2)

ІІІ.  Систематизація й узагальнення знань з розділу « Синтаксис простого речення».

  1. Бесіда за запитаннями :
  • Що вивчає синтаксис? ( слайд 4)

  Синтаксис – ( у перекладі з грецької означає  побудова , зв'язок , з’єднання , порядок ) розділ науки про мову , який вивчає будову та значення словосполучень і речень, способи та засоби зв’язку між їхніми складовими частинами.

  • З яким розділом мовознавство тісно пов'язаний синтаксис ?
  • Що таке речення ?
  • Які бувають речення за будовою ?
  • За якими ознаками класифікуються прості речення ?

 

 

ПРОСТІ РЕЧЕННЯ (слайд 5)

Прості речення − це такі речення, всі лексичні компоненти яких синтаксично об’єднуються навколо єдиного синтаксичного центру речення − одночленного (односкладного) чи двочленного (двоскладного).

КЛАСИФІКАЦІЯ ПРОСТИХ РЕЧЕНЬ(слайд 6)

Класифікація простих речень здійснюється за такими ознаками:

  • за наявністю / відсутністю головних членів речення та можливістю членування речення − двоскладні, односкладні;
  • за наявністю / відсутністю другорядних членів речення − поширені, непоширені;
  • за наявністю / відсутністю обов’язкових членів речення − повні, неповні.

ДВОСКЛАДНІ РЕЧЕННЯ(слайд 7)

Двоскладні речення − це речення з двома головними членами речення (підметом і присудком). 

  •  Наливались, половіли жита. (І. Цюпа).
  •  Ішли роки… (Р. Іваничук).
  •  І дощик моросить. (Л. Костенко).

ОДНОСКЛАДНІ РЕЧЕННЯ(слайд 8)

Односкладні речення − речення з одним  головним членом, що не потребують  поповнення другим        головним членом.

  • А на селі страшенно сміялися і глузували з Романа .(Б. Грінченко).
  • Повінчайся з туманами ночі. (П. Тичина).
  • Не зітхай так безнадійно. (П. Грабовський).
  • Ніжні сутінки. Вечір .(О. Бердник).
  • Ночі солов’їні, і заводу дим, і зірниці сині над Дніпром моїм .            (В. Сосюра).

 

 

НЕПОШИРЕНІ РЕЧЕННЯ(слайд 9)

Непоширені речення − речення, в яких наявні лише головні  члени.

  • Сіяє палац. (М. Старицький).
  • І срібло розтало. (О. Олесь).
  • Рученьки терпнуть, злипаються віченьки…     (П. Грабовський).
  • Вітер. Ворон. (А. Малишко).
  • Ні, не покаюсь .(Л. Українка).

ПОШИРЕНІ РЕЧЕННЯ(слайд 10)

Поширені речення − речення, в яких, крім головних, наявні другорядні члени речення (означення, додатки, обставини).

  • Одно село зовсім запало в глибоку долину і неначе потонуло в білому цвіту садків…              (за І. Нечуєм-Левицьким).
  • Ой три шляхи широкії до купи зійшлися.        (Т. Шевченко).
  • Заходить сонце за лаштунки лісу  .    (Л. Костенко).

НЕПОВНІ РЕЧЕННЯ(слайд 11)

Неповні речення − речення, в яких одна з ланок їх будови  не вимовляється, однак  фіксується свідомістю.

  • Незабаром вони вже біля човна .      (О. Гончар).
  • Я привітався з ним. Він − зі мною.
  • Навкруги – острови, і затоки, й озера .        (Л. Дмитренко).

ПОВНІ РЕЧЕННЯ (слайд 12)

Повні речення − речення, в яких наявні  всі необхідні члени речення. Повними   можуть бути двоскладні й односкладні,     непоширені й поширені речення.

  • Тече вода з-під явора яром на долину. (Т. Шевченко).
  • Щасливиця, я маю трохи неба і дві сосни в туманному вікні . (Л. Костенко).
  • На траві, в шовку густім Слід лишають твої ніжки .     (О. Олесь).

 

УСКЛАДНЕНІ І НЕУСКЛАДНЕНІ ПРОСТІ РЕЧЕННЯ(слайд 13)

  • Просте неускладнене речення − речення з усіма другорядними членами речення, що не є однорідними або відокремленими.
  • Прості ускладнені речення − речення, у яких наявні однорідні або відокремлені члени речення, вставні слова або вставлені конструкції, звертання або вигуки.
  1. Самостійна робота .

     Виконайте тестові завдання  (слайд 14) :

  1. Односкладним безособовим є речення

А. По селу застрибало відлуння цокоту сокіри.

Б. Навколо запахло чебрецем і м’ятою .

В. Напечемо солодкої цибулі , із підчеревини нашкваримо шкварок.

Г. Передсвітанкова весняна тиша рідних полів.

Д. Батьківщину і матір не вибирають.

  1. Односкладним називним є речення

А. У тихім сквері серед віт мармурова Венера.

Б. Вузенька вуличка. Стіна , повита хмелем.

В. У синіх відрах листя лопушине.

Г. Твої спогади світлі, але ще мливі.

Д. За вікном жоржини і чорнобривці.

3.  Односкладним означено – особовим є речення

      А. Бережи честь з молоду.

      Б. Ночвами моря не перепливеш.

      В. Лупайте сю скалу!

      Г.  Поспішайте  творити добро !

      Д. Щозміни норму виконуємо на сто відсотків.

4. Односкладним неозначено -  особовим є речення

А. Батьків не вибирають.

Б. Нарешті ремонтують магістраль.

В. Правду не сховаєш.

Г. Коней а переправі не міняють.

Д. З двох бід вибирають меншу .

5.  Односкладним узагальнено - особовим є речення

А. День народження святкуватиму пізніше .

Б. Правда неправду перетягне.

В. Немає пісні без любові.

Г. Держи кишеню і уста замкненими.

Д. Спинися , мить, зіграй сонату вічну !

6.   З'ясуйте вид односкладних речень

Односкладне речення                                         Приклад

1. означено-особове                                  А.Сьогодні світлий день Різдва.

2. неозначено-особове                              Б. З полови хліба не спечеш.

3. узагальнено – особове                          В. Весною в селі встають рано.

4. безособове                                            Г. Любим дивитись на зорі, на їх     

                                                                          неосяжну сім'ю.       

                                                                 Д. Працювати далі над сюжетом    

                                                                            чи покинути? 

 

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  1.  

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

              в) Назвіть головні члени речення.

г) Знайдіть підмети і присудки у реченнях (слайд 15):

  1. «Так ніхто не кохав» - яскравий зразок інтимної лірики.
  2. Бити байдаки – улюблена справа ледарів.
  3. У нас дід був дуже схожий на Бога .

д) Завдання . Визначити такі члени речення (слайд 16):

  1.  
  2.  

3. означення : За двадцятьма мостами сивий Дніпро встає. (А.Малишко)

  1.  

5. обставини : Попід ставом увечері шепчуться осоки. (Т.Шевченко)

  • V.  Робота з тестами (слайди 17-21)

Варіант 1

  1. Простим є речення

А. Навіщо мені весна , коли твої очі – проліски ?

Б. Золотожари літня ніч губила , і матіола мліла запашна.

В. Зіграй мені , бо осінь за вікном про себе тихім сумом сповістила.

Г. То все було в весняній круговерті , у юності щасливому гнізді.

Д. А вже весна , і знову серця ще , і знов надія мертва оживає .

  2. Непоширеним є речення

А. Ще сонячні промені сплять.

Б. не все пробачить можна і забути .

В. Сусіди почали бити тривогу.

Г. Сиплеться і сиплеться осіннє листя .

Д. Сміливі завжди мають щастя.

3. Односкладним називним є речення

А. У тихім сквері серед віт мармурова Венера.

Б. Вузенька вуличка. Стіна повита хмелем.

В. У синіх відрах листя лопушине.

Г. Твої спогади світлі , але ще мливі.

Д. За вікном жоржини і чорнобривці.

4. Однорідними членами ускладнено речення 

А. За лісом сонце сходило і розсіювалося біле плетиво хмар.

Б. То зоря згасає , то меркне місяць у чорній млі.

В. Дерево переплелося вітами , кущі шипшини порозросталися .

Г. Хочеш їсти кавчачи , не сиди на печі.

Д. У небі то розгортаються , то погасають сліпучі ракети .

5. Однорідними підметами ускладнено речення

А. Любив дід гарну бесіду і добре слово.

Б. Кривда правду переборе , і від того бідним людям горе.

В. І Волги  плин , і вітер задніпровський несуть веселі наші паруси.

Г. І день, і ніч , і тисячі ночей , спасибі вам за цю Шахерезаду .

Д. Нехай тендітні пальці етики торкнуть вам серці і уста.  

6. Простий підмет ужито у реченні

А. Твоє життя – то зорі світанкові , то сонце у  негоду , дощ у спеку.

Б. Десятки шкіл розпочали  навчальний рік у нових приміщеннях.

В.  Кожен з нас любов свою зберіг від зради , від зневаги і від смерті.

Г. Чорне море омиває Кримський півострів.

Д. Ой три шляхи широкі  докупи зійшлися.

7. Складений дієслівний присудок ужито у реченні

А. Заміж вийти – дощову погоду пересидіти .

Б. А ось тепер будемо вечеряти всі разом.

В. Любить людей мене навчила мати.

Г. Моє серце прагне буять на просторі.

Д. На дніпровські долині ромашка побита зів’яла.

8. Означення виділено  в реченні

А . Творчість завжди мрійна і тривожна.

Б. Якою красивою є людина в праці.

В. Усі ми дужі дружбою своєю.

Г. Спадають млосно вечори липневі.

Д. Тиха вода завжди глибока.

9. Додаток виділено у реченні

А. Від козаччини до Чорнобиля – усе українське життя стає епосом.

Б. Колись велика ріка Конко сьогодні стала річкою.

В. Весна – художник дуже знаменитий.

Г. Нашу індивідуальність створює пам'ять .

Д. Митець – створіння примхливе і складне .

10. Установіть відповідність

 Члени речення                                         Приклад(виділене слово)

  1. присудок                           А. Козак не без долі , дівка не без щастя.
  2. обставина                        Б. Козак мовчить , а все знає.
  3. означення                         В. І холод не страшний , коли козак молодий.
  4. додаток                            Г. Не братайся з козаками мед пити.

                                          Д. Козакові     Омелькові картопельки       

                                              тепленької

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  1.  

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

Варіант 2

1.Простим є речення

А. Життя гортає сторінки , не зупиняється , годинник свариться роками на стіні.

Б. Самостійність – як обірвана струна , вона ніколи не буває в парі.

В. Розгулялось літо в рогах , в золотих пшеничних колосах , в полинових перевеслах.

Г. Давай ще раз будемо ми разом, нам вечір цей сам Бог подарував.

Д.Глянь за вікно : якій чарівний вечір запалює над озером свічки.

2. Поширеним є речення

А. Годі бити байдаки.

Б. Осінь сіла відпочити .

В.З журбою радість обнялися.

Г. Сергій – ні риба ні м'ясо .

Д. Ранки стають морозними.

3. Однорідними підметами й присудками ускладнено речення

А. Селяни виходять на городи , поля , копають і висівають у землю насіння.

Б. За тобою завше будуть мандрувати очі материнські і білява хата.

В. Місто не знало спочинку ні вдень ні вночі ,а гуркотіло , гомоніло , кипіло.

Г. Лози , кручі ,висип , ліс – усе блищить і сяє на сонці.

Д. Звитяги наші , муки і руїни безсмертні будуть у її словах .

4. Узгоджене означення виділено в реченні

А. Наше життя – бурхливий океан.

Б. Роки життя не владні над тобою.

В. Стрижку наголо в нас називають солдатською.

Г. Світло сонця розлилося по всьому степу.

Д. Клен навпроти кидав тінь на грядки.

5. Неповним є речення

А. Лиш боротись – значить жить.

Б. У нього очі – наче волошки в житі.

В. А згори сипле та сипле, витрушує душу з дзвіночків.

Г. В городі тиша й мовчазний передзвін сердець.

Д. Напевне ,в кожному із нас дрімає щось від Піфагора.

6. Відокремлений додаток ужито у реченні

А. Дозволь мені , мій вечоровий світе , упасти зерням в рідній бороні.

Б. Розминаючи сизий полин у долоні , роси юності спогадом п'ю .

В. До серця доторкнулося весна , ота жіноча ніжно – лебедина.

Г. Усі за винятком Андрія прийшли того вечора на збори.

Д. Ніч була темна , але тиха.

7. Якщо виписати на місце крапок слово вогні , то ускладненим є речення

А. Ти в мене запалила … кохання.

Б. Здалеку виднілися привокзальні …

В. … зігрійте мою душу охололу.

Г. … не виходять мені з голови .

Д. Саме … відбивались у вікнах.

8. Розповідним є речення

А.Не дивися так привітно , яблуневоцвітно .

Б. День біжіть дзвеніть – сміється , усміхається !

В. Гукнем же в світ про наші болі.

Г.Хто може ніч обернути на днину ?

Д. Візьми мене , природо , і до своїх причисль.

9.Прочитайте речення

Припливайте до колиски  (1) лебеді (2) як мрії , опустіться (3) тихо (4) зорі (5) синові під вії.

Кому треба поставити на місце всіх цифр  окрім

А. 1       Б. 2          В. 3         Г. 4               Д. 5

10 . Установіть відповідність

Члени речення                                  Приклад (виділене слово)

  1. підмет                                А. Бажання заснути зараз сильніше за мене.
  2. присудок                           Б. Не зоравши , не посієш.
  3. означення                         В. Дарувати квіти – приємно
  4.  додаток                          Г. Оженитися – не дощик переждати .

                                         Д. Здоров’я – всьому голова.

 

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  1.  

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

  1. . Домашня робота  (слайд 22)

Повторити «Складне речення» (складносурядне речення) .

               Написати власне висловлювання на тему «Праця відіграє важливу роль у житті людини».

Вход на сайт
Поиск
Годинник
Календарь
«  Листопад 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
...
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Друзья сайта

Освіта Герцаївщини