Департамент освіти і науки, молоді і спорту Чернівецької ОДА
Чернівецький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Технологія інтерактивного навчання на уроках мови та літератури
(творча робота)
Виконана слухачем
курсів підвищення кваліфікації
вчителів української мови та
літератури
Згирчею Аллою Костянтинівною
вчителем української мови та
літератури
Горбівської ЗОШ І – ІІІ ступенів
Герцаївського району
м. Чернівці, 2012р.
Зміст
Вступ
І. Основна частина
1.1. Технології інтерактивного навчання
1.2. Інтерактивні технології на уроках мови
та літератури, системність їх застосування
Висновки
Список використаної літератури
Вступ
На відміну від традиційного розуміння освіти як суми знань та навичок, сьогодні освіту треба розглядати як: процес становлення особистості, тому що світ, в якому живуть наші діти, змінюється вчетверо швидше від наших шкіл. Найважливішою ланкою, від якої залежить успіх шкільної освіти, є ефективна праця вчителя, його продуктивно-перетворювальна діяльність на основі створення й впровадження власних, нових ідей, підходів, технологій. І все це вчитель може реалізувати на уроці, оскільки урок був і залишається основним структурним елементом навчального процесу.
Відомо, що тільки той урок буде результативним, на якому панує дисципліна, підтримується робочий ритм, певний психологічний режим. Яким чудовим не був би вчитель, яким високим не був би рівень його знань, його робота не дасть результату, поки він не навчиться керувати класом, підтримувати дисципліну і пізнавальну активність учнів. Це питання залишається найскладнішим у роботі вчителя. .
Сучасний урок, урок в умовах демократизації і гуманізації навчального процесу передбачає роль учня на уроді не як пасивного об'єкта, а активного суб'єкта навчальної діяльності.
Розкути учня, створити умови, в яких він зможе мислити, а отже, і творити — завдання важливе і нелегке. Адже повна свобода на уроці може перетворитись на «балаган», і результат буде зворотний.
Тому вчитель має бути на уроці і психологом, і актором, і режисером одночасно. Важливо відчувати, коли необхідно зняти в класі напруження цікавою розминкою або грою, а коли від цікавого, розважального початку перейти до серйозної роботи.
Ретельно готуючись до уроків, необхідно враховувати не тільки своєрідність кожного класного колективу, але й психологію, вікові особливості, потенціальні можливості кожного учня, знаходити і реалізувати на уроках такі методичні прийоми, які дають учням відчуття самостійності і творчої участі в процесі
вивчення навчальної дисципліни.
Необхідно намагатися зробити кожен урок особливим, не схожим на попередній.
«Різноманітність — добра ознака гарного викладання»,— говорив Буслаєв. Проблема урізноманітнення форм роботи на уроці, мабуть, вічна, як сам урок. Усе залежить від особистості вчителя, рівня його майстерності. Цікаві форми роботи допомагають швидко та якісно перевірити знання дітей, розширити їхній кругозір, ефективно розпочати нову тему;
Для цього використовуються різні методи і прийоми.
Нові технології навчання допомагають залучити до активної роботи всіх учнів. Диференційоване, особистісно орієнтоване навчання дозволяє кожному учневі на підставі власних здібностей, нахилів, інтересів, ціннісних орієнтацій і суб'єктивного досвіду реалізувати себе в пізнанні, навчальній діяльності, поведінці. Саме такій меті можуть слугувати інноваційна педагогіка і продуктивне навчання, що спрямовують процес навчання не лише на засвоєння досвіду, а на розвиток в учнів умінь, створювати нові, ефективні зразки й моделі особистісної діяльності. Інтерактивні технології дають змогу школярам реалізувати себе як особистість за постійно змінюваних обставин.
Але не можна зовсім відмовлятися і від традиційних форм уроку. Перевіривши на практиці ефективність використання традиційних технологій навчання і нових, інтерактивних, нестандартних методів, видів, форм роботи з учнями, вважаю, що найкращі результати можна отримати лише шляхом гармонійного поєднання старого і нового, шляхом удосконалення, урізноманітнення вже відомого і впровадження щойно знайдених технологій навчання.
Скільки існує школа, стільки й точаться дискусії про те, як зацікавити дітей нелегкою працею — навчанням, як досягти того, щоб уроки викликали інтерес в учнів і були для них справжньою школою духовності. Одна з основних передумов виникнення у школярів інтересу до навчання — налагодження тісної співпраці між ними й педагогом.
А ще потрібно, щоб слово вчителя не тільки несло інформацію, а й хвилювало, дивувало, захоплювало, інтригувало. Звісно, для цього викладач повинен бути людиною ерудованою, обізнаною, емоційною, здатною зацікавити учнів своїм предметом і зробити їх співавторами уроку, адже ще Василь Сухомлинський зазначав: «Найважливіше — у своєму учневі бачити живу людину. Навчання — це насамперед живі людські стосунки між педагогом і дітьми, а не перекладання з голови педагога в голову учня».
Чи зуміємо ми виховати в дітях любов до рідної мови?
Зуміємо. Якщо уроки мови та літератури стануть уроками творчості як учнів, так і вчителя у першу чергу.
Соціологічні дослідження останніх років щодо відмінностей між нашою загальноосвітньою середньою школою і такою самою школою західноєвропейською чи американською свідчать про те, що наші учні при досить високому рівні теоретичних знань недостатньо підготовлені до успішного дорослого життя в демократичному суспільстві, де цінується ініціативність, самостійність суджень в ухваленні рішень.
Наші учні скуті у спілкуванні, не проявляють ініціативи у висловленні власної думки, схильні до того, щоб відсидітися, бути непоміченими на уроці. Не навчені особистісно проявляти себе у школі, вони й за її порогом нерідко залишаються такими ж пасивними. Чому так? Найсуттєвіша причина, на наш погляд, та, що школа залишається просвітницькою, зорієнтованою на інформаційну мету. Навчання побудоване, як правило, на запам'ятовуванні різноманітних фактів, ідей, а не на розвитку в учнів умінь і навичок, критичного погляду на явища, вміння співпрацювати.
Як відомо, основною формою організації навчальної діяльності практично у всіх країнах світу є класно-урочна система. Але в умовах науково-технічного прогресу і зміни вимог суспільства до освіти і особистісних якостей учня ця система потребує вдосконалення.
Тому сьогодні вчитель має замислитись не над тим, як знайти якомога більше інформації і подати її в цікавій, доступній формі, а над тим, як привернути інтерес учня до навчання, до свого предмета, як максимально наблизити навчальний процес до життєвих реалій. Значною мірою цього можна досягти, використовуючи сучасні інноваційні технології, зокрема технології інтерактивного навчання.
Інтерактивний — здатний до взаємодії, співпраці, діалогу. Мета інтерактивного навчання — створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчує свою успішність, інтелектуальну спроможність.
Уроки мови та літератури – це напружена, науково організована й результативна праця всіх учнів у співтворчості з учителем, яка розвиває творчі здібності учнів; сприяє здобуванню знань учнями самостійною роботою думки; диференціює та індивідуалізує процес навчання; стимулює роботу з додатковими джерелами знань; розвиває аналітичне мислення, вміння робити узагальнення; формує в учнів навички самооцінки та самоконтролю своєї навчальної діяльності. Інтерактивне навчання – це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну/ передбачувану мету – створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.
Одним із кроків підвищення ефективності уроку є впровадження таких інтерактивних технологій навчання: співнавчання, взаємонавчання, де і учень, і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання, розуміють, що вони роблять, рефлектують з приводу того, що вони знають, вміють і здійснюють. Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Застосування інтерактивних технологій висуває певні вимоги до структури уроків. Як правило, структура таких занять складається з п’яти елементів:
а) мотивація навчальної й пізнавальної діяльності;
б) ознайомлення з темою та очікуваними навчальними результатами;
в) надання необхідної інформації;
г) інтерактивні вправи (метод «Мікрофон», «Обери позицію», «Коло думок», «Мозкова атака», «Асоціативний кущ», «Гронування», «Так чи ні», «Викинути зайве», «Прес», «Акваріум», дискусія) – центральна частина заняття;
д) підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку.
Навчання у парах, групах, рольові ігри сприяють умінню спілкуватися, критично мислити, ухвалювати обдумані рішення.
Починаючи вивчення мови та літератури вчитель стикається з певними труднощами, складними завданнями:
—допомогти учням безболісно подолати бар'єр між предметом «читання» у початковій школі і курсом української літератури з його якісно новими літературознавчими аспектами;
—вивчити індивідуальні особливості нових учнів, коло їхніх інтересів, читацькі уподобання, міжособистісні стосунки у класному колективі;
—створити план поступового впровадження інтерактивних технологій у навчальний процес;
—учитель має бути психологічно підготовлений до застосування інтерактивних технологій, адже він уже не просто «передавач знань», а організатор навчального процесу;
—застосуванню інтерактивних технологій на уроці має передувати ґрунтовна підготовча робота вчителя (розробка різноманітних тестів, підбір інформативного матеріалу, завдань для парної і групової роботи, випереджальних домашніх завдань тощо);
—підготувати рекомендації учням для роботи в малих групах;
—провести практичні заняття з окремими групами у позаурочний час з метою формування перших навичок взаємонавчання, спільної праці.
Адаптуючи інтерактивні технології до уроків мови та літератури, слід пам'ятати, що на одному занятті раціонально використовувати одну-дві інтерактивні вправи, а не цілий калейдоскоп, тож потрібно органічно поєднувати такі вправи з класичними моделями навчання.
Постійно спонукаю учнів до роботи над собою.
Певний результат дає і робота в команді. Якщо учень розуміє, що від його роботи і відповідей залежить «доля» його команди, то він більш ретельно готується до роботи. Ці форми роботи можна використовувати на семінарах, практикумах, ставлячи перед учнями командні завдання, У процесі мобілізації всіх зусиль учнів пропоную деяким з них заохочувальну нагороду після напруженої роботи: звільнення від домашнього завдання, автоматичний залік за тему, а інколи й схвалення учителем їхньої роботи перед класом, високий бал...
Сучасний урок неможливо уявити без роботи в групах. Вважаю, що групи повинні бути мобільними, щоб кожний учень відчував перспективу і зростання. Необхідно здійснювати роботу як у групах по горизонталі (всі учні одного рівня знань, вмінь, навичок), так і в групах по вертикалі (в одній групі учні різного рівня). Головне, щоб кожен учень відчував себе на уроці комфортно, знав, що від нього залежить те, в якій групі він знаходиться.
Ситуація успіху забезпечується також і тим, що учні протягом уроку мають можливість самим обирати завдання, оцінювати себе за листами контролю, звертатися до учителя як до консультанта.
Сучасний урок не можна також уявити і без дидактичних ігор. Але гра буде продуктивною, якщо:
—зберігаються ознаки гри (уявні ситуації, ролі);
—передбачається обов'язковість процесу миследіяльності, прогнозування рефлексів;
—продукт гри — знання, розвиток її учасників, встановлення гуманістичної позиції;
—гра завершується підбиттям підсумків.
Учням сподобаються такі ігри, як «Четвертий зайвий», «Зрозумій мене», «Словниковий м'яч», «Ти — мені, я — тобі», «Діалог з ...», «Я — вчитель». Можна використати такі форми роботи, як «Дистанційний диктант», «Знайди помилку», «Завдання без запитань», «Слово — речення — запитання — відповідь», «Снігова куля», «Хто більше слів прочитає у слові», «Вірю — не вірю», «Коментатор», «Я — диктор» та інші. Форм і методів роботи може бути безліч, головне — результативність.
Під час інтерактивного навчання учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати продумані рішення
Основна частина
Технології інтерактивного навчання
Останнім часом активно впроваджують різні моделі навчання. Серед них виділяють: пасивну, активну, інтерактивну.
Пасивна модель навчання. Учень виступає в ролі «об'єкта» навчання, повинен засвоїти і відтворити матеріал, переданий йому вчителем, текстом підручника — джерелом правильних знань. До відповідних методів навчання належать ті, за яких учні лише слухають і дивляться (лекція-монолог, читання, пояснення, демонстрація й відтворюване опитування учнів). Учні, як правило, не спілкуються між собою і не виконують якихось творчих завдань.
Активна модель навчання. Такий тип навчання передбачає застосування методів, що стимулюють пізнавальну активність і самостійність учнів. Учень виступає «суб'єктом» навчання, виконує творчі завдання, вступає в діалог з учителем. Основні методи: самостійна робота, проблемні та творчі завдання, запитання від учня до вчителя і навпаки, що розвивають творче мислення учнів.
Інтерактивна модель навчання. Інтерактивний — здатний до взаємодії, діалогу. Інтерактивне навчання — це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, що має конкретну, передбачувану мету — створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність,
На думку О. Пометун і Л. Пироженко, суть інтерактивного навчання полягає в тому, «що навчальний процес відбувається за умови постійної взаємодії всіх учнів. Це взаємонавчання (групове, колективне, навчання у співпраці), де вчитель і учні є рівноправними суб'єктами навчання, розуміють, що вони роблять на уроці» Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Воно ефективно сприяє формуванню вмінь і навичок, створенню атмосфери співробітництва, взаємодії. Під час такого навчання діти, вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати продумані рішення.
У застосуванні інтерактивного навчання вчителю варто враховувати певні вимоги:
• інтерактивна взаємодія потребує певної зміни життя класу: починати треба з поступового включення елементів цієї моделі; учням і вчителю необхідно звикнути до них. Краще старанно підготувати кілька інтерактивних занять у навчальному році, ніж часто проводити наспіх підготовлені;
• провести з учнями організаційне заняття, створити разом з ними правила роботи в класі. Використовуйте спочатку прості інтерактивні технології: робота в парах, малих групах, мозковий штурм тощо;
• інтерактивне навчання — не самоціль, а лише засіб для досягнення в класі атмосфери співробітництва, порозуміння, доброзичливості;
• необхідно обережно підходити до інтерактивного навчання, варто з'ясувати, чи готові учитель й учні до його використання,
Для ефективного застосування інтерактивного навчання, для того, щоб охопити весь необхідний матеріал, глибоко його вивчити, вчитель повинен старанно планувати свою роботу:
• дати завдання учням для попередньої підготовки, продумати самостійні завдання;
• дібрати до уроку такі вправи, які б дали учням «ключ» до засвоєння теми;
• під час виконання вправ дати учням час подумати над завданням, щоб вони сприйняли його серйозно, а не механічно;
• на одному занятті можна використати одну (максимум — дві) інтерактивну
вправу.
Використання інтерактивного навчання дає можливість для професійного росту вчителя, для навчання разом з учнями.
Інтерактивна технологія навчання — це така організація навчального процесу, який включає чітко спланований очікуваний "результат навчання, окремі інтерактивні методи і прийоми, що стимулюють процес пізнання, та розумові навчальні умови й процедури, за допомогою яких можна досягти запланованих результатів.
Оскільки в науковій літературі відсутня класифікація інтерактивних технологій навчання, ми спираємося на умовну робочу класифікацію за формами (моделями) навчання, запропоновану О. Пометун і Л. Пироженко. Вони розподіляють їх залежно від мети уроку та форм організації навчальної діяльності учнів:
• інтерактивні технології кооперативного навчання;
• інтерактивні технології колективно-групового навчання;
• інтерактивні технології ситуативного моделювання;
• технології опрацювання дискусійних питань.
Інтерактивні навчальні технології, як зазначають дослідники, не вибирають шляхи для виконання певних навчальних завдань, а самою своєю структурою визначають кінцевий результат. Серед різноманітності цих технологій можна виділити:
- групову (парну) форму організації навчання;
- колективну форму навчальної діяльності учнів.
Групова (фронтальна) форма організації навчальної діяльності учнів передбачає навчання однією людиною (вчителем) групи учнів чи цілого класу. За такої організації навчальної діяльності кількість слухачів завжди більша, ніж тих, хто говорить. Усі учні працюють або разом, або індивідуально над одним завданням із наступним контролем результатів.
Колективна (кооперативна) форма навчальної діяльності учнів — це форма організації у малих групах учнів, об'єднаних спільною навчальною метою. За такої організації навчання вчитель керує роботою кожного учня опосередковано, через завдання, якими він спрямовує діяльність групи. Кооперативне навчання відкриває для учнів можливість співпраці з іншими учнями, дозволяє реалізувати природне прагнення до спілкування, сприяє досягненню учнями високих результатів засвоєння знань та формування вмінь. Така модель легко поєднується з традиційними формами Навчання і може
застосовуватися на різних етапах навчання.
Колективна форма організації навчальної діяльності учнів має свої елементи:
Співробітництво (кооперація) — спільна діяльність для досягнення загальних цілей. Це такий варіант організації навчання, за якого учні працюють у невеликих групах. Одержавши інструкції від учителя, усі члени групи виконують його доти, поки не зрозуміють і не виконають його успішно. Спільні зусилля приводять до того, що всі члени групи прагнуть до взаємовигоди. Учні усвідомлюють, що успіх кожного визначається не тільки ним самим, а зусиллями всього колективу. Вони розуміють, що можуть досягти своїх особистих цілей тільки за умови, що їхні товариші по групі також досягнуть успіху.
Завдяки цьому групи кооперативного навчання є одночасно системою академічної і особистісної підтримки. Саме завдяки особистісній взаємній підтримці в процесі навчання члени групи беруть на себе зобов'язання один стосовно одного і виявляють відданість загальній справі і цілям.
Індивідуальна і групова підзвітність — елементи, які повинні бути структурно включені в кооперативне навчання. Група повинна нести відповідальність за досягнення своїх цілей, і кожен член групи повинен відповідати за свою частину роботи. Основна мета полягає в тому, щоб кожен член групи реалізувався як повноправна особистість. Діти навчаються спільно для того, щоб згодом могли набути індивідуальної компетентності.
Розвиток навичок міжособистісного спілкування і спілкування в невеликих групах — основний елемент спільного навчання. Навички керівництва, прийняття рішення, вироблення довіри, спілкування й улагодження конфліктів дають учням можливість успішно виконувати як групове, так і індивідуальне завдання.
Наступний елемент кооперативного навчання — обробка (аналіз) даних про роботу групи. Таке опрацювання відбувається, коли члени групи обговорюють, наскільки успішно вони підтримують робочі стосунки.
Кооперативне навчання може здійснюватися не тільки в групах, а й у парах. Такий вид діяльності сприяє формуванню в учнів позитивного ставлення до навчання, розвиває здібності пристосовуватися до умов роботи в групі забезпечує високу активність учнівського колективу.
Таким чином, колективне навчання дає можливість плідно працювати всім учням на уроці, застосовувати на практиці уміння активного слухання, сприяє виробленню спільної думки, навичок міжособистісного спілкування в ситуації, менш напруженій, ніж у великій групі.
Інтерактивні технології кооперативного навчання
Парна і групова робота організовується як на уроках засвоєння, так і на уроках формування знань, умінь та навичок. Вона може проводитись одразу після з'ясування вчителем матеріалу, на початку уроку замість опитування, на спеціальному уроці, присвяченому формуванню знань умінь і навичок, або бути частиною повторювально-узагальню-вального уроку.
Організовуючи парну чи групову роботу учнів, варто намагатися не застосовувати слова «розподілятися», «розподіляти», краще — «об'єднайтесь», «об'єднуватись». Учні об'єднуються в пари, групи.. Ефективною групова робота буде, якщо об'єднуються 5—6 учнів. Більші групи потребують інших технологій.
Усе, що пропонують учні, повинно бути прийняте й обговорене. Треба допомагати учням опрацьовувати інформацію і приймати власні рішення, Необхідно стежити, щоб ніхто з учнів не залишився поза обговоренням. Для налагодження процесу взаємодії й розвитку, навичок критичного мислення всі міркування й висновки учнів повинні сприйматися вчителем серйозно.
Серед технологій кооперативного навчання виділяють такі форми: робота в парах, ротаційні (змінювані) трійки, два — чотири — всі разом, карусель, робота в малих групах, акваріум тощо.
Технології колективного групового навчання
До цієї групи технологій належать ті, що передбачають одночасну спільну (фронтальну) роботу всього класу.
Ключем до ефективності обговорення великою групою є те, як учитель ставить запитання. Треба уникати закритих запитань, тобто таких, на які можна дати відповідь коротко («так», «ні»). Треба віддавати перевагу відкритим запитанням, що починаються з «як», «чому», «який». Необхідно заохочувати всіх учасників до висловлювання своїх думок.
Значну роль відіграє реакція вчителя на запитання та коментарі, що є вирішальною у створенні навчальної атмосфери. Це стимулюватиме учасників групи продовжувати ділитися власними думками. Під час дискусії необхідно контролювати роботу учнів, надаючи змогу кожному висловити власну думку і не дозволяти комусь із них домінувати над групою. Серед технологій колективного групового навчання виділяють такі форми: обговорення проблеми в загальному колі, мікрофон, незакінчені речення, мозковий штурм, «броунівський рух», «мозаїка», аналіз ситуації, дерево рішень тощо.
Технології ситуативного моделювання
Модель навчання у грі — основа технології ситуативного моделювання, це побудова навчального процесу за допомогою включення учнів У гру (ігрове моделювання явиш, що вивчаються).
Використання гри в навчальному процесі завжди стикається з протиріччям: навчання завжди є процесом цілеспрямованим, а гра за своєю природою має невизначений результат (інтригу). Тому завдання вчителя при застосуванні гри в навчанні полягає в її підпорядкуванні визначеній дидактичній меті.
В організації самої гри необхідно звертати увагу на її внутрішню сутність (моделювання події, явища, виконання певних ролей). Останнім часом у західній дидактиці відходять від терміна «гра», що асоціюється з розвагами, і вживають поняття «Імітація», «симуляція».
Ігрова, модель навчання покликана реалізувати, окрім основної дидактичної мети, ще й комплекс цілей:
• забезпечення контролю виведення емоцій;
• надання учневі можливості самовизначення;
• допомога в розвитку творчої уяви учнів;
• надання можливості формування навичок співробітництва;
• надання можливості висловлювати свої думки.
Учасники навчання, за ігровою моделлю, перебувають в інших умовах, ніж у традиційному навчанні. Учням надається максимальна свобода інтелектуальної діяльності, що обмежується лише правилами гри. Учні самі обирають власну роль у грі, створюють проблемну ситуацію, шукають шляхи її розв'язання, беруть на себе відповідальність за прийняте рішення. Учитель в ігровій ситуації виступає як інструктор (ознайомлення з правилами гри, консультації під час її проведення), суддя-рефері (коректування і поради щодо розподілу ролей), тренер (підказки учням для прискорення проведення гри), головуючий, ведучий (організатор обговорення).
Ігрова модель навчання, як правило, реалізується за чотири етапи:
1) орієнтація (введення учнів у тему, ознайомлення з правилами гри, загальний огляд її перебігу);
2) підготовка до проведення гри (виклад сценарію гри, визначення ігрових завдань, ролей, орієнтовних шляхів розв'язання проблеми);
3) основна частина — проведення гри;
4) обговорення, висновки.