Субота, 23.11.2024, 22:44Приветствую Вас Гість | RSS
Сайт вчителя української мови та літератури Згирчі Алли К...
Меню сайта
Статистика
счетчик посещений

укр_літ_9_клас Т.Г.Шевченко. Назар Стодоля


 

РОЗРОБКА УРОКУ НА ТЕМУ:

«Драма Т.Г.Шевченка «Назар Стодоля». Аналіз рами. Роль і місце в українській драматургії»

9 клас

                                      Вчитель

                                      Згирча А.К.

 

Тема:    Драма Т.Г.Шевченка «Назар Стодоля». Аналіз драми . Роль і місце в українській драматургії.

Мета:  Дати аналіз драматургії Шевченка, опрацювати зміст тво­ру,  привернути увагу учнів до традицій українців, відображених у творі; поглибити вивчене про роди та жанри в літературі,  про драму як жанр, про соці­ально-побутову драму.

Обладнання: виставка книг, ілюстрацій до п’єси, портрети Т.Шевченка, мультимедійний проект.

Тип уроку: комбінований.                    

 

Хід уроку

І. Опитування. Актуалізація і корекція опорних знань.  

1. Які роди та жанри маємо в українській літературі.

2. В яких жанрах можемо дослідити творчість Т.Шевченка.

3. В чому новаторство Шевченка в ранньому періоді. 

 

II. Оголошення теми і завдань уроку

      Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомитися з творчим доробком Т.Шевченка і зосередимо увагу на його драматургії.

Отже, запишемо тему уроку –

« Драма Т.Г.Шевченка «Назар Стодоля».

Аналіз драми. Роль і місце в українській драматургії».

Перед нами стоять такі завдання:  дати коротку характеристику драматургії Шевченка, зосередивши увагу на  п’єсі «Назар Стодоля», повторити вивчене про драму.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

      До драматичного твору ми у цьому році звертаємося не вперше. Вже ми вивчили про вертепну драму в часи давньої України і про театр та драматургію в часи І. Котляревського й Г. Квітки-Основ'яненка.

Отже, драма – це один з основних родів художньої літератури, що зображує дійсність безпосередньо  через висловлювання та дії самих персонажів.

     В часи Шевченка на території України активно функціонували приватні театри на Чернігівщині та Полтавщині. Ак­торські трупи в цих приватних театрах були набрані переважно з кріпаків. Про трагічну долю одного з них Шевченко розповів у повісті «Музикант».

    Проте у Харкові, Полтаві й Одесі діяли ще й професійні театри. Серед їхніх діячів особливими талантами вирізнявся актор М. Щепкін.

   У Петербурзі на початку 30-х рр. діяло 5 театрів. Отже, перебуваючи в інтелігентному середовищі в місті на Неві Шевченко мав нагоду дуже часто бувати в театрах, що тоді вважало­ся обов'язковим для освіченої людини. Юний Шевченко зацікавився театром. Кобзар сам залишив численні спога­ди про те, що з часом почав відчувати не все підряд, а найкращі вистави. Таким чином вироблявся естетичний смак, прокидалося бажання самому написати драму.

   У російській столиці в той час йшли й українські драми. Є. Гребінка, наприклад, ставив «Наталку Полтавку» І.П. Котляревського. Не  міг не знати Кобзар і таких відомих драм, як «Сватання на Гончарівці», «Шельменко-денщик» Г. Квітки-Основ'яненка, історичних трагедій «Сава Чалий» та «Переяславська ніч» М. Костомарова.

   Від побаченого інтерес до театру в Шевченка розпалювався на­стільки, що він на початку сорокових років узявся за написання драм. . На жаль, з драматичної спадщини збереглось дуже мало, і судити про неї ми можемо зі слів Шевченкових сучасників. Першою з-під його пера з'явилася трагедія «Никита Гайдай» росій­ською мовою, яку він переробив на драму «Невеста», драма «Сле­пая красавица», яка перероблена у поему «Слепая». Створив Кобзар також драму «Никита Гайдай», окремі частини  якої збереглися.

   Єдиним драматичним твором, що зберігся повністю, є історична драма «Назар Стодоля» ( 1843р).

 

   П'єса «Назар Стодоля» була написана російською мовою, але згодом Т. Шевченко переклав українською всі репліки, монологи й діало­ги, залишивши російськомовними тільки ремарки. Автограф твору до нас не дійшов, тому основним вважається текст «Назара Стодо­лі», надрукований у 1862 році в журналі «Основа».

  Драма «Назар Стодоля» стала явищем у європейській драматургії. Вона виявилася надзвичайно сценічною, на її основі можна було вчи­ти мистецтва театрального перевтілювання молодих акторів.

   Молодому Шевченкові вдалося без періоду учнівства досягти вершин в драматургії.

 

III.  Первинне усвідомлення поданого матеріалу

 1.  Словникова робота

ü     Сотник — особа,  яка очолювала на Україні в XVI—XVIII ст. сотню, тобто адміністративно-територіальну та військову одиницю, складову частину полку, і обиралася спочатку козаками, а згодом призначалася гетьманом або царем;

ü     отаман — представник козацької адміністрації у населених пунктах на Україні в XVII—XVIII століттях;

ü     хорунжий -1) той, хто носив прапор або корогву війська, прапороносець;

ü     ключниця -— жінка, яка мала ключі від комор заможної людини, панського маєтку, економії тощо й роз­поряджалася продуктовими запасами.        

2. Бесіда за питаннями

2.1  Назвати головних героїв.

- Пригадайте початок твору. Як змальовано інтер’єр хати Кичатого?

- Які наїдки та напої згадуються автором? ( цитування)

-   Як же далі розгортається дія? (Гнат готує втечу за­коханих на Запорожжя, а Стеха — спочатку допомагає, а потім видає їх)  - кульмінаційний  момент. ( цитування)

-    У фіналі твору наступає розв’язка. Уривок Хоми Кичатого  «Цілуйтеся, цілуйтеся, голуб'ята!..» — до кінця твору. У цьому уривку яскраво представлені усі герої п’єси ( цитування з тексту).

-  Які історичні події лягли в основу п’єси?

В основі п’єси соціально-побутовий конфлікт, що розгортається на тлі історичного минулого України після Національно-визвольної війни 1648-1654 рр.

-      Чим вразила, запам’яталася вам п’єса?

        - Які дві протилежні суспільні сили виведено в драмі?

        -  На якому ґрунті відбува­ється загострення взаємин між ними?

        -  Отже, яка тема та ідея п’єси?

( Учні висловлюють свої думки самі)  

( Тема -   показ соціальних суперечностей між старшинською верхівкою та низовим козацтвом.

Ідея – висміювання частини козацької старшини, прославлення благородства та відваги низових козаків; возвеличення справжнього, вірного почуття кохання).

2.2. Слово вчителя.

    Таким чином, розкривши тему та ідею п’єси, ми можемо назвати жанр цієї п’єси.

                      Історична соціально-побутова п’єса.

  А зараз, спираючись на почуте вами на уроці, визначте і запишіть художні особливості п’єси  :

 

( учні самостійно складають свої  визначення у зошитах і зачитують їх).

За тематичним змістом і жанровими ознаками “Назар Стодоля” — історична соціально-побутова  драма.

  Ознаки:

1) сюжет з гострим конфліктом; подія відбувається стрімко;

2) події відбуваються в напрузі;

3) мовлення начищене монологами, діалогами, полілогами;

4) у тексті наявні ремарки, поділений на дії;

5) такі твори призначені для постановки на сцені.

  Сам Т. Шевченко зазначає, що дія відбува­ється у XVII ст. і за допомогою художніх  деталей та лек­сичних засобів створює відповідний історичний колорит (діють представники різних прошарків козацтва, згаду­ється про Запорізьку Січ, запорізькі порядки, Братський монастир). Проте в основу драми покладена не якась кон­кретна історична подія, а минуле постає в його буденних клопотах, суперечках, а то й гострих зіткненнях різних поглядів. Але у творі стикаються не просто характери, а різні суспільні сили: багатий і бідний, старшинська вер­хівка і низове козацтво.

Отже, побутовий конфлікт має соціальну основу, тобто є соціально-побутовим.

Перевірка виконаної роботи.

IV.   Закріплення вивченого.

 Бесіда з учнями.

1) Проти кого  спрямував Шевченко вістря сатири (висміяв) у п'єсі «Назар Стодоля»?  (Проти частини козацької старшини)

2)  Кого і що прославляє автор?  (відвагу і благородство низового козацтва, його волелюбність, прагнення до встановлення справедливості)

3)Чиї новаторські традиції продовжує Т. Шевченко? Що є спільного у сюжеті п'єс «Назар Стодоля» Т. Шевченка і «Наталка Полтавка»             І. Котляревського?

4)  Хто став послідовником цієї традиції у майбутньому?                      

 «Назар Стодоля» Т. Шевченка був популярний в часи театру ко­рифеїв (кінецьХІХст.). Особливо вдало грали: Гната — П. Саксаганський, Хому — М. Кропивницький, Стеху — Г. Затиркевич-Карпинська, Галю – М.Заньковецька. Згадаймо, що драматург та актор І. Тобілевич додав до свого псевдоніма, утвореного від імені по батькові, ще й прізвище Гната і став Іваном Карпенком-Карим.

  В. Івченко зняв фільм-виставу «Назар Стодоля» в інтер­претації акторів   Львівського   українського   драматичного   театру   імені           М. Заньковецької. 

Заключне слово вчителя

  На завершення уроку  - сьогоднішнє наше дослідження довело, що з появою «Назара Стодолі» українська класична драматургія збагатилася принципово новим явищем, а репертуар театрів -  п’єсою, що виводила на сцену натури мужні, вольові, здатні боротися за свої права і людську гідність. Тому, без сумніву, справедливими для цього твору будуть слова корифея українського театру І.Карпенка-Карого: «В театрі грать повинні тільки справжню літературну драму, де страждання душі людської тривожать кам’яні серця  і, кору ледяної байдужості на них розбивши, проводять в душу слухача жадання правди, жадання загального добра».  

IV. Домашнє завдання:

Скласти план порівняльної характеристики  образів Гната і Назара та Хоми Кичатого або Стехи і Галі.

Вход на сайт
Поиск
Годинник
Календарь
«  Листопад 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
...
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Друзья сайта

Освіта Герцаївщини