П`ятниця, 17.05.2024, 10:49Приветствую Вас Гість | RSS
Сайт вчителя української мови та літератури Згирчі Алли К...
Меню сайта
Статистика
счетчик посещений

Іван Багряний.Тигролови


 

 

Тема: Іван Багряний «Тигролови»

Мета: дізнатися про історію пере­селення наших співвітчизників на Далекий Схід, про їх життя, куль­турний і національний розвиток

; історію написання роману, його жанрові особливості, художню май­стерність автора;

навчити проводи­ти прес-конференцію, формувати творчу особистість, розвивати мов­лення,

мислення, уяву, творчість, вміння захищати власну точку зору, аналізувати почуте вибирати

головне в процесі чужого мовлення; дотримуватися правил роботи в групі; виховувати патріотичні почуття,                                                                                                                 почуття гідності, толе­рантність, пробуджувати національну самосвідомість

 

Обладнaння: портрет Івана Багряного, карта Зеленого Клину, роман «Тигролови»

Тип уроку: урок – конференція.

Учасники конференції: літературо­знавці, історики, літературні кри­тики.

Епіграф уроку: «Патріотизм починається з любові до тієї хати, де ти народився,

                   до тієї мови, яку вперше почув з уст матері, до тих лук, де бігав

                   малим…, а далі вже поширюється на любов до своєї країни»

                                                          Б. Антоненко-Давидович

                   

                           ХІД УРОКУ

Учні сидять за партами (5 чоловік), на партах — таблички з прізвищами уявних «вчених» та ведучого

прес-конференції; на стільцях розта­шувались «журналісти» (одноклас­ники).

Учитель. Шановні учні, колеги. Сьогодні ми з вами перегорнемо ще одну трагічну

сторінку нашої історії, яка постане перед вами з роману І. Багряного «Тигролови».

Нам, су­часним українцям, бракує таких яскравих, правдивих, неприкрашених творів,

з яких ми дізнаємося про минуле народу, його героїв. «Смі­ливі завжди мають щастя»

. Ці слова рефреном звучать упродовж всього роману і, нарешті, саме ці слова завершують його

А чи справді це так? Спробуємо дати відповідь на таке загальне проблемне питання, зробивши шкільну

версію аналізу роману І. Багряного «Тигролови».

Починаємо прес-конференцію.

 

Питання журналістів.

1-й журналіст. Коли вперше з'явилися співвітчизники на Дале­кому Сході?

2-й журналіст. Хто ще з відомих українців мав до цього відношення?

3-й журналіст. Як відбувався процес переселення і як про це роз­казує І.Багряний у своєму романі?

4-й журналіст. Як жилося ук­раїнським переселенцям у чужому краї? Чи забагато їх було і як відбу­валося їх розселення?

5-й журналіст. Чи розвивалось культурне та національне життя народу?

6-й журналіст. Під час читан­ня цього роману ми зіткнулися з проблемою політики більшовиків

щодо вільного розвитку усіх націо­нальностей, зокрема українців на Далекому Сході. Як це сталося?

7-й журналіст. Як були написані «Тигролови»?

1-й журналіст. В якому році народився роман та яким був його шлях до читача?

2-й журналіст. Що ви можете сказати про жанр цього роману? Ваша особиста точка зору щодо цього визначення.

3-й журналіст. Що ви можете сказати про художню майстерність письменника?

4 -й журналіст. А що відомо про сьогодення тих українців?

Слово надається експертній групі, яка аналізує та оцінює роботу учасників прес-конференції.

Учитель. Вирячивши вогненні очі, дихаючи полум'ям і димом, потрясаючи ревом пустелі і нетра,

вогненним хвостом замітаючи слід, летів дракон,. Не з китайських казок чи тибетських храмів —

він летів з дивної пекельної країни людо­ловів. Гнав над безмежжям Уралу, через хащі Сибіру

, мимо понурого Байкалу, через дикі кряжі Забайкал­ля. Жоден народний чи небесний герой —

ані Микита Кожум'яка, ані сам Юрій Переможець не в силі б подолати цього страшного дра­кона

. Крізь загартовані віконця видно тисячі мерехтливих тоскних очей, що дивляться на втрачений світ —

осяяну сонцем країну, озву­чену сміхом дитинства і юності, де лишилися мати, родина, дружина.

   Так починається цей роман. Прочи­тавши його до кінця, замислюєшся над питанням: а чи потрібен він нам

, сучасним українцям, сучас­ній Україні? Для чого його вклю­чено в програму шкільного курсу української літератури?

I група спробує дати відповідь на питання: «Що символізують образи поїздів у творі?»  II     група розкриє

нам долю Украї­ни та українців у творі, а III група з'ясує, які ж гріхи спокутував Гри­горій Многогрішний. 

Кожній групі дається 2-3 хвилини на обговорення. Звучить музика.

 

 

 

 

 

     Слово надається групам.

Вчитель. Отже, перед нами постала проблема: «Чи є необхідність у нас, сучасних українців, вивчати роман І. Багря­ного "Тигролови"?» Спираючись на наші дослідження, робимо висно­вок. .

Пошук істини.

Так, цей твір треба вивчати, бо його головний герой — зразок такої людини, яку не можна скорити. Нас гартує багрянівський ідеал українського інтелігента 30-х років, втілений в образі головного героя. Надто багато у нього власної гід­ності та відповідальності за долю не тільки Батьківщини, а й тих людей, які оточують її. Він — зразок людини, якій притаманний неаби­який інтелект, гуманність та висока моральність.

Так, ми довели з вами, що цей роман дійсно нам потрібен, бо з його сторінок промовляє до нас жива історія, яку потрібно знати кожному, аби цінувати день сьо­годнішній.

Спікери та секретарі оцінюють роботу кожного учня в групі.

 

 

 

Відомо, що роман закінчується щасливо. Молодята, благословенні батьками, завдяки своїй сміливості й винахідливості успішно перехо­дять кордон й опиняються в безпеч­ному місці.

Я пропоную вам придумати кін­цівку цього роману, а журналіс­ти допоможуть нам її записати та помістити в шкільну газету «Вікно у світ».

Можна малювати, відображати в картинках свої думки, побажання. Отже, починаємо.

Учитель (читає). «Гриць прип'яв Заливая, щоб не втік. Мати ходи­ла біля пса, як біля дитини, але той скучав. На п'ятий день вранці Заливая не дошукалися. Він утік. Одчайдушний і безмежно вірний пес розумів дружбу

по-своєму і зробив так, як веліло його соба­че серце. Подався доганяти без на­дії догнати. Але — сміливі завжди мають щастя».

Діти по колу продовжують приду­мувати кінцівку.

У кінці уроку журналісти читають свій варіант.

Учитель. Дякую всім за роботу на уроці. Час підбивати підсумки.

Пропоную завершити думку запи­сом у зошиті.

На уроці я:

—  дізнав(ла)ся...;

—  навчив(ла)ся...;

—  найбільший мій успіх — це...;

—  найбільші   труднощі   я    від­чув(ла)...;

—  я не вмів (вміла), а тепер умію...

Домашнє завдання

Проблема. Григорій і Наталка: чи схожі вони на наших сучасників?

 

Вход на сайт
Поиск
Годинник
Календарь
«  Травень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
...
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Друзья сайта

Освіта Герцаївщини