Субота, 23.11.2024, 17:57Приветствую Вас Гість | RSS
Сайт вчителя української мови та літератури Згирчі Алли К...
Меню сайта
Статистика
счетчик посещений

Урок мови Речення з відокремленими членами


Речення з відокремленими другорядними членами

( план – конспект уроку української мови в 11 класі)

                                                   Вчитель української

                                                      мови та літ-ри

                                        Згирча Алла Костянтинівна

                                            2014рік

Тема уроку: Речення з відокремленими другорядними членами.

Мета уроку: навчити учнів визначати відокремлення в реченні, правильно будувати речення з відокремленими членами й уживати такі речення у власному мовленні; розвивати логічне та критичне мислення, культуру мовлення, вміння узагальнювати; виховувати повагу і любов до української мови, пошану до її історії, виховувати критичне ставлення до власних знань.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Методи і прийоми: алгоритмізація, робота в групах, робота в парах, «Мозковий штурм».

  Епіграф:     «Хай виростає в стінах школи земної мудрості творець»

                                    Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Класифікація речень.
  2. Ускладнені прості речення.

Просте речення може ускладнюватись однорідними членами речення, вставними і вставленими конструкціями, звертаннями, відокремленими членами речення.

 Прочитайте, скажіть чим ускладнені речення.

  • Запашна, співуча, гнучка, милозвучна, сповнена музики і квіткових пахощів – скількома епітетами супроводиться визнання української мови. І, зрештою всі ці епітети слушні. Той, хто зневажливо ставиться до рідної мови, безперечно, не може й сам викликати поваги до себе.
  • Ну що б, здавалося, слова…

           Слова та голос – більш нічого,

          А серце б’ється – ожива,

          Як їх почує.    (Т.Г.Шевченко)

  • Слово, моя ти єдиная зброє,

           Ми не повинні загинуть обоє… (Леся Українка)

      Спишіть, уставляючи на місці крапок вставні слова. Розставте розділові знаки.

  • Висловте думку, як припущення.

Ми поїдемо … на екскурсію в суботу.

Грому … не буде.

  • Висловте думку, як переконання.

Знати рідну мову … треба кожному.

Ви … складете успішно екзамен.

  • Висловте думку з почуттям задоволення або незадоволення.

Чудес на світі … не буває.

На цьому тижні… обіцяють дощі.

ІV. Сприйняття й відтворення навчального матеріалу.

Слово вчителя. Питання, котре сьогодні ми будемо вивчати, важливе в синтаксисі, адже воно пов’язане з поняттям «пунктуаційна грамотність».

Відокремлення – це смислове виділення одиничного або поширеного члена речення за допомогою інтонації чи пауз в усному мовленні і розділових знаків у писемному мовленні. Відокремлюються переважно другорядні члени речення – означення, в тому числі й прикладки, обставини та звороти у функції додатка.

     Відокремлення додатків

Відокремлюються додатки, що мають значення виключення, виокремлення і вводяться в речення прийменниками крім, окрім, опріч, замість, за винятком, на відміну від, особливо, наприклад, зокрема. Відокремлюються комами.

Микола, замість панського лану, вийшов на своє поле.

       Відокремлення обставин

Здебільшого відокремлюються обставини, виражені дієприслівником, дієприслівниковим зворотом, а також іменником у непрямих відмінках чи прислівником. Обставини відокремлюються комами.

 Падаючи, сніжинки витанцьовували вальс. (І.Коваль)

Чому ліси чекають мене знову, на щит піднявши сонце і зорю? (Л.Костенко)

Лис Микита обережно, лисячим звичаєм, виліз із нори. (І.Франко)

       Обов’язково відокремлюються обставини з прийменниками починаючи, кінчаючи, незважаючи на:

Незважаючи на несприятливу погоду, ми все ж таки поїхали відпочивати.

       Не відокремлюються:

Дієприслівники із значенням способу дії (як?)

Пішов козак сумуючи. (Т.Шевченко)

Дієприслівникові звороти фразеологічного типу

Годі вже панами сидіти згорнувши руки. (І. Нечуй-Левицький)

Прислівники, іменники, якщо виступають обставинами різними за значенням

Серед ночі над степом ані хмаринки. (В.Підмогильний)

             Відокремлення означень

Здебільшого відокремлюють означення,що виражені дієприкметниковим зворотом чи прикметниками,дієприкметниками. Означення,як правило, відокремлюють комами, рідше - тире

  Для відокремлення означень визначальними стають такі критерії

  • Чим виражені означення (прикметником, дієприкметником, дієприкметниковим зворотом)
  • Кількість означень (одне чи кілька)
  • Місце означення щодо означуваного слова (перед ним, після нього )
  • Чим виражене означуване слово (іменником, займенником чи, взагалі , пропущене, уявне)

Пригадайте, будь ласка, типи означень:

  • узгоджене означення
  • неузгоджене означення

День, залитий сонячним теплом, поволі згасав. (І.Коваль) (дієприкметниковий зворот – після означувального слова)

Досвідні огні, переможні, урочі, прорізали темряву ночі.(Леся Українка) (кілька прикметників чи дієприкметників – після означуваного слова, якщо перед ним уже є означення)

! Порівняйте:      не відокремлюються:

Залитий сонячним теплом день поволі згасав (якщо дієприкметниковий зворот – перед означуваним словом)

Вона, стримана і чемна, була дуже вродливою з лиця(О.Гончар)

(прикметник, дієприкметник, дієприкметниковий зворот як після, так і перед означуваним словом, вираженим особовим займенником)

(Інколи займенник – означуване слово може бути пропущений)

Окрилений, покидаю своє весняне пристанище й вирушаю додому (І.Коваль)

Зорі спадали з неба,білі,непрозорі,і клалися в намети(Леся Українка)

(якщо між означенням і означуваним словом стоять інші члени речення )

(Також відокремлюються неузгоджені означення, виражені іменниками, в непрямих відмінках. Можуть стояти як перед, так і після означуваного слова)

Вийшов з хати дід Грицай, в одній сорочці,в крамних синіх штанях.(І.Нечуй-Левицький)

(І якщо неузгоджене означення, виражене інфінітивом, перед  яким можна поставити а саме – відокремлюємо тире)

Це вже звичка в мене така – поговорити!(Б.Харчук)

Але: якщо перед неузгодженим означенням, вираженим інфінітивом, не можна поставити а саме – означення не відокремлюється:

Стала наближатися година вирушати в дорогу ( С.Васильченко)

          Відокремлення прикладок

Прикладка – означення, яке дає предметові нову назву і виражається іменником. Це різновид означення, тож і відокремлюється в тих же й випадках, що й означення.

Солов’ї, ці невтомні співці весни і кохання, заливисто перетьохкуються у вербах.

Видатний воїн, політик і дипломат, князь Володимир зміцнив державний лад, внутрішнє і зовнішнє становище. (поширені прикладки після означуваного слова і перед ним)

Я тільки тепер побачив село – нужденну купку солом’яних стріх. (М.Коцюбинський) (поширені прикладки в кінці речення, якщо перед ними можна вставити а саме)

Лінгвістика, або мовознавство, допомагає пізнавати закони мислення. (прикладки, уведені словами або, тобто, наприклад, особливо, на ім’я, на прізвище, як-от, а саме)

Ось вони, ті три берези. (прикладки, що відносяться до особового займенника)

Як митець слова, Василь Симоненко завжди допитливий, неспокійний у творчих шуканнях.(прикладки, що починаються словом як, якщо мають обставинний відтінок причини)

                         Не відокремлюються:

Прикладки зі сполучником як, коли не мають відтінку причини:  Тут ідеться про Шевченка як художника.

Власні назви, якщо вони стоять після означуваного слова і не є уточненням: Космонавт Леонід Каденюк відвідав Технічний ліцей м. Києва.

  • Пунктуаційний практикум

Записати висловлювання, розставляючи потрібні розділові знаки. Зробити синтаксичний розбір одного речення (на вибір)

В історії кожного народу є пам’ятні події прив’язані до певних географічних місць. Через них ті місця події дати висвічуються нащадкам сива давнина пізнається ними власна далека й близька історія. Звідти з правічних часів і з недавніх століть долинає відгомін життя й  боротьби наших предків. Знані й невідомі давні події Київської Русі немов глибинні живлющі джерела напоїли наснажили героїчним духом легенди й богатирські поеми-билини. Від них і нині свідомість сповнюється почуттям захоплення від донесених із давніх віків реальних картин буйної природи краси рідної землі.

  • Творчий диктант

Відновити й записати текст, уставляючи з довідки потрібні за змістом відокремлені члени. Звернути увагу на розділові знаки.

З моря вставала рожева зоря,… Згодом золоте сонце, …, послало свій промінь під небо на білі хмарки й затопило їх рожевим кольором із золотими розводами. Весело глянули ті хмарки в блакитне море, …, і не можна було пізнати тепер, де море, а де небо. Нарешті з морської пелени виникло й саме сонечко. З півночі дихнув вітерець і, …, погнав хмарки туди, … . (За А.Кащенком)

Довідка: як у люстро; не виникнувши ще з моря; на схід сонця; розмальовуючи його безкраю просторінь привабливими кольорами; понадимавши на чайках вітрила.

  • Відтворення деформованого висловлювання

Записати уривки з поезій так, щоб рядки римувалися. Розставити потрібні розділові знаки. Виділити відокремлені члени.

  1. На сході зійшлись насторожені тіні посріблених порохом лоз винограду на захід упало рясне шелестіння обвитого синню осіннього саду.
  2. Цвіте далеко сонце полудневе цвітуть там ніби писанки дерева а тут на змерзлій грудочці землі від щастя плачуть перші журавлі.
  • Складання алгоритму визначення відокремлених членів речення:
  1. Знайти другорядний член речення.
  2. Визначити, чим він виражений.
  3. Визначити, чим виражене означуване слово.
  4. Визначити позицію в реченні щодо означуваного слова (перед ним чи після нього).
  5. Відокремити розділовими знаками (комою чи тире).

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Дослідження – трансформація (Робота в групах; робота з підручником)

  • Трансформувати речення так, щоб вони були ускладнені відокремленими членами.

Наше життя – це своєрідний храм…

Хто ж … повинен подбати про мою чисту совість і чисті руки?

Непорушно стоять дерева…

  • Скласти речення з дієприслівниковими зворотами в ролі відокремлених обставин ( Вправа 111)

Організувати вечір відпочинку;

Впоравшись с господарськими справами;

Дбаючи про добрі наслідки.

  • Скласти і записати речення, в яких у ролі відокремлених додатків виступають наведені конструкції ( Вправа 115).

Окрім брата;

Крім самого себе;

За винятком здоровя.

  • Скласти речення з наведеними конструкціями у ролі відокремлених означень (Вправа 108).

Впевнений у своїй правоті;

Горда й неприступна;

Залишений на волю Бога.

Тестові завдання

  1. Відокремлений додаток ужито в реченні

А Хлопець стріляв швидко, хоча й неточно.

Б. О земле втрачена, явися бодай у зболеному сні.

В.Край шляху, у долинці, догорає вогнище.

Г. А там, надворі, іде дощ, готується до виступу веселка.

Д. За винятком баби Оришки, Чіпка нікого не любив.

  1. Одиничний дієприслівник треба відокремлювати комами в реченні (розділові знаки пропущено)

А. Бійці пересувались катакомбами згорбившись.

Б. Одні сиділи на буреломі інші слухали стоячи.

В. Із вирію летять курличучи ключі.

Г. Попрацювавши мої друзі пішли грати у футбол.

Д. Чорна качка тримається на воді розпластавшись.

  1.  Потребує редагування речення

А. Не покидайте землі, не залишивши на ній доброго сліду.

Б. Повернувшись додому, Андрій цілком віддався своїй роботі.

В. Згадуючи літні вечори, у моїй уяві постає сріблясто-синє море.

Г. Пожадливо втягуючи в себе повітря, Семен подався додому.

Д. Студенти мовчки стоять, милуючись зоряним небом.

  1.  Поширене означення треба відокремлювати комами в реченні (розділові знаки пропущено)

А. Наближається повний спеки і світла південь.

Б. Хто це там оповитий в туман заховався за сиві каштани?

В. Мечем і кров’ю писані кросворди ніхто уже повік не розгада.

Г. Шумлять білим цвітом налиті сади навесні.

Д. Раз добром нагріте серце вік не прохолоне.

  1. Якщо на місці крапок уписати сполуку слів оздоблені інеєм, то неускладненим стане речення

А. … вражають красою дерева.

Б. Вражають красою дерева … .

В. Дерева … вражають красою.

Г. Вражають красою … дерева.

Д. Красою вражають дерева… .

  1. Установіть відповідність

Відокремлений член речення                     

  1. Обставина         
  2. Додаток   
  3. Означення
  4. Прикладка
  5.  

 А. Ніхто, крім тебе самого, цього не зробить.

 Б. У кімнату ллється повітря, напоєне пахощами літнього саду.

 В. І ми, поети атомного віку, останні трубадури на землі.

 Г. Заночував туман у полі, уранці плакав над рікою.

 Д. Усю зиму піднімалися води Дніпра, заливаючи плавні, озера.

VI. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.

  1. У чому ви відчували труднощі на сьогоднішньому уроці?
  2. Що полегшувало вашу роботу?
  3. Після цього заняття я зможу…
  4. Сьогодні я навчився…

      VII. Домашнє завдання.

Вивчити теоретичний матеріал підручника. (параграф 13)

Виконати вправу  122.

Виконати тестові завдання.

Вход на сайт
Поиск
Годинник
Календарь
«  Листопад 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
...
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Друзья сайта

Освіта Герцаївщини